Rå skating av Elias Nilsen i VM

Elias Nilsen fra Stavanger har akkurat kommet hjem etter råsterk innsats i VM. I den første runden av OL-kvalifiseringen til Paris 2024 tok han en 19.plass av 126 deltagere fra hele verden. Absolutt hele verdenseliten var på plass, og Elias slo flere av forrige OLs deltagere. Han ligger nå godt an på rankingen hvor topp 22 får delta i de neste olympiske lekene. Vi har tatt en prat med Elias.

- Det er utrolig kult å se at jobben Elias legger ned gir resultater. Han har enda mer inne, så nå blir det fortsette utviklingen og glede seg til neste konkurranse, sier landslagstrener, Henning Braaten.

Gratulerer! Hvordan går det?

- Tusen takk for det! Står bra til her, sitter nå i Amsterdam og venter på flyet mitt tilbake til Stavanger for å rekke valentinsdagen!

Det er veldig imponerende der du gjør - hva tenker du om det du leverer ?

- Jeg er greit fornøyd med resultatet. Satte et run som satte meg i en god posisjon på worldrankingen, litt kjipt å være ett tricks fra semifinalen men om man ser på det større bildet er jeg fornøyd med hvordan det gikk.

Hvordan er det å skate mot de beste i verden?

- Det er en sykt kul følelse å skate mot/sammen med de absolutt beste i verden. Nivået blir høyere og høyere for hvert år, og man strekker seg absolutt lenger og setter sine egne standarer høyere når man skater på en slik scene!

Hva tar du med deg fra VM?

- Tar absolutt med meg mye erfaring og strategi til andre kommende konkurranser.

Hva er planen videre?

- Planen videre for er å forberede meg til de neste OL-kvallikene som kommer i år, Argentina i mai og Italia i Oktober. Så nå er det rett hjem og tilbake på det jeg begynte på før VM (bare dobbelt så mye).

Hva tenker du om veien videre frem mot OL?

- Føles veldig bra og ser frem til treningen og neste konkurranse! Er en veldig god følelse å få startet kvalliken frem mot 2024 med noen gode poeng, og jeg vet hva jeg må gjøre for å fortsette å klatre på rankingen.

Vi ønsker Elias lykke til videre i kvalifiseringen og følger spent med videre!

Slalom Skateboard European Championship
16.5.2024