Hvorfor starte en brettklubb?

Gjennom å starte en brettklubb kan du være med på å legge til rette for en viktig arena for veldig mange barn og unge. Det er en viktig sosialiseringsarena og læringsarena, så vel som en arena hvor barn og unge kan utvikle seg både fysisk, psykisk og mentalt. Idrett skaper tilhørighet, fellesskapsfølelse og livslange vennskapsbånd.

Ved å opprette en klubb vil man også kunne legge til rette for at de rundt deg kan opparbeide seg kvaliteter og verdier som er viktige å ha med seg videre i livet, slik som samarbeid og respekt for andre. Videre kan en klubb også være en viktig bidragsyter når det kommer til mestringsfølelse, ved at idrett gir muligheten til å sette seg mål og realisere disse. Denne mestringsfølelsen kan videre også ha en positiv effekt på hvordan man håndterer oppgaver og utfordringer ellers i livet.

Å organisere seg i klubb er med andre ord en stor fordel, enten man vil satse på konkurranser, turer, treninger, bygge ut anlegg, eller bare samle miljøet og ha det fett på brett.

Brettforbundets arbeid for klubber

Videre kan klubben bli medlem av Brettforbundet. Dette er hva vi kan tilby gamle og nye klubber:

I Brettforbundet jobber vi for alle aktive innen brettsport- og kultur. Til grunn for dette arbeidet ligger en visjon, misjon samt noen grunnleggende verdier. Disse er:

Visjon og misjon:

Vår visjon er: Brettglede når du vil, hvor du vil, hvordan du vil.

Vår misjon er: Gjennom vårt arbeid skal vi skape aktivitet og samle brettmiljøene slik at alle får bedre muligheter til å stå på brett.

Verdier:

Brettforbundet sitt verdigrunnlag har røtter i den globale brettkulturen (bølgesurfing, skateboarding og snowboarding). Her finner vi en felles identitet. For oss handler brettsport om å hele tiden flytte grenser, personlig og sammen, og med utgangspunkt i eget ambisjonsnivå. Våre verdier ligger til grunn for styrets arbeid og det arbeidet som hver dag utføres i fellesskap av de ansatte.

• Personlig frihet. Enhver utøver drives av sin egen utvikling og interesse. Kreativitet er en viktig del av sportene. Friheten kommer til uttrykk gjennom å ha kontroll over seg selv og egen aktivitet, i sitt miljø og valgte omgivelser.
  • Mestringsfølelse. Vi verdsetter den umiddelbare opplevelsen av å alltid sette seg nye mål, og å nå dem. Leken, standhaftigheten, evnen til å tåle motgang og muligheten til å eksperimentere gir stor glede og motivasjon.
  • Fellesskap. I hverandre finner vi inspirasjon, støtte, anerkjennelse og utvikling. Vi deler gleder og utfordringer. Når vi går sammen er det mye vi kan få til.

Forbundet arbeider derfor med å bygge et sterkt miljø for utvikling av brettsport, der kompetanse og ressurser blir samlet og utnyttet til det beste for de aktive. Forbundet legger med det til rette for aktivitet innen både snowboard, skateboard og surfing, og i 2023 om lag 100 klubber med til sammen over 6000 medlemmer fordelt over hele landet.

Gjennom Brettforbundet får de aktive:

• ​​Aktiviteter tilpasset ønsker og behov. Brettforbundet kan skape aktivitet alene og i samarbeid med andre. Aktiviteter kan være utvikling av anlegg, kurs, camper, sosiale tilstelninger, konkurranser og så videre.
  • Medlemsfordeler tilpasset ønsker og behov. Det kan være f. eks. trening og toppidrett, nasjonale og internasjonale konkurranser, lisenser, forsikring, tilbud og rabatter.
  • Kompetanse og nettverk tilpasset brettmiljøenes behov, og et talerør i idrettspolitiske og andre spørsmål som angår miljøet og kulturen. Gjennom Brettforbundet har de aktive tilgang til rådgivere, samarbeidspartnere og kontakter.

Vi i Brettforbundet ønsker med dette å vise alle hvor fett det er med brett!

Trykk her for å se mer info om hva Brettforbundet kan tilby nye og gamle klubber.

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering