Anlegg

Norske Alpinanlegg

På Alpinanleggenes Landsforenings hjemmesider finner du informasjon om norske alpinanlegg. Her finner du også kontaktliste med telefonnummer til anleggene.

Hvert år kårer en jury "Årets Anlegg" under Snowboardawards. Dette er snowboard-norges takk og hyllest til de anleggene som viser at de satser på de som kjører sidelengs på snø. Bak et bra anlegg ligger det både store investeringer og tusenvis av timer med hardt arbeid både natt og dag. Noen anlegg satser mer på snowboard enn andre, og ser verdien i å rette seg mot ungdomsmålgruppen og de aktive kjørerne. Generalsekretær i Snowboardforbundet, Dagfrid Forberg, er ikke i tvil om verdien av anlegg som satser på snowboard og utøverne av sporten. - Snowboardmiljøet er helt avhengig av gode anlegg som tilrettelegger for sporten vår, og derfor er vi glade for å dele ut prisen til det anlegget som har utmerket seg aller mest. Noen anlegg tar det rett og slett et hakk lenger enn de andre. De anleggene ønsker vi å sette pris på!

Nedenfor ser du vinnere for 2010 og 2011.

Årets anlegg 2011: Ringkollen

Parken på Ringkollen under NC 10/11. Foto: Snowboardforbundet

Begrunnelse fra juryen i Snowboard Awards:
Dette anlegget har gjort sinnsykt mye med sinnsykt lite. Anlegget er et eksempel på hvordan små anlegg rundt omkring i Norge kan gjøre det - og BØR gjøre det.De satser på ungdommen og lar de komme med innspill om hvordan anlegget skal drifte parken. Anlegget har endret prepperutiner etter hva kjørerne ønsker og har vist STOR guts til å satse på parken. Selv om det er et knøttlite anlegg med heis på 200 meter har de hopp for alle - fra nybegynnere til erfarne. Det er unikt at et så lite anlegg har satset så hardt på park.

Årets Anlegg 2010: Vierli

Parken på Vierli. Foto: Vierli

Begrunnelse fra juryen i Snowboard Awards:
For noen år siden hadde du mest sannsynlig ikke hørt om dette anlegget. På rekordtid har de befestet en solid plass blant norges beste parker og ikke minst i norske snowboardhjerter. Alt fra parkshapere til daglig leder er ute dag og natt og jobber med det som blir en større og større lekeplass for brettkjørere. Vi har også sett mange edits og filmer fra detteanlegget den siste vinteren, og kanskje spesielt fra forsesongen i fjor.
Gutta som driver anlegget er svært fleksible på innlosjering og heiskort -og bygger gjerne en quarterpipe ut av en snøfonn på 15 minutter! Dette anlegget har turt å satse på norsk snowboarding, og ikke minst ta det seriøst, noe som resulterte at de i fjor arrangerte kvalifiseringen til The Oakley Arctic Challenge.