Kurs

NSBF Kurs

Snowboardforbundet lærer ikke folk å stå på brett, men sertifiserer (kurser) folk som kan instruere og trene andre.

Intro

Snowboardforbundet utdanner instruktører, trenere, dommere og mange andre ressurspersoner til snowboardmiljøet. Vi lærer ikke folk å stå på brett, men sertifiserer (kurser) folk som kan instruere og trene andre. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle nye kurs i tillegg til de faste kursene som har eksistert i mange år.

Snowboardforbundet utdanner over 100 instruktører hvert år og etterspørselen er likevel stor. Vi har et bredt kurstilbud som utdanner instruktører og trenere til alle nivåer innenfor snowboard, alt fra barn til internasjonale konkurransekjørere. Kursene bygger på hverandre og starter med instruktørkurset i bunn. Videre kan man bygge på og fordype seg i ulike temaer. Oppbyggingen av dette ser du nedenfor der du finner en oversikt over vårt tilbud. I kalenderen ser du hvilke kurs du kan delta på fremover.

Vis alle

INSTRUKTØRKURS

Varighet: 20t / Aldersgrense: 16 år / Krav: Generelt god brettkontroll

Dette er det første og grunnleggende kurset for deg som vil undervise andre i snowboard. Instruktørkurset gir teoretisk og praktisk kunnskap til å instruere nybegynnere på snowboard og som instruktør blir du også mer bevisst din egen kjøreteknikk. Det er stor etterspørsel etter Snowboardforbundets sertifiserte instruktører både i klubber og kommersielle snowboardskoler og for mange er dette bare begynnelsen på en spennende karriere som snowboardtrener. Det holdes instruktørkurs gjennom hele vinteren og klubber som ønsker et kurs lokalt kan ta kontakt på kurs@snowboardforbundet.no for mer informasjon.

Kursets varighet: ca 20 timer
Opptakskrav: Generelt god brettkontroll (les nedenfor)
Aldersgrense: 16 år
Sertifisering: Snowboardinstruktør
Pris medlemmer: Kr. 1600
Prisen forutsetter at du er medlem i en snowboardklubb. Meld deg inn i din lokale klubb eller du kan melde deg inn i Frikjørerlosjen som er Snowboardforbundets klubb for deg som ikke har tilhørighet i en annen klubb. Trykk HER, finn klubben og meld deg inn!
Pris for ikke medlemmer: Kr. 3200

Hva må du kunne før kurset?
beherske skjærende svinger begge veier
beherske heiskjøring
erfaring med hopp og lek i bakken

Hva skal du kunne etter kurset?
ollie/nollie
store svinger med flyt (i variert terreng)
fakie/switch kjøring
traversering og svinger med 180 graders skrensing
se elementære feil og kunne gi tilbakemelding
vise, forklare og begrunne grunnstilling
sikker veiledning: ha kontroll og oversikt over gruppen, valg av omerådet (sikkerhet)
kunne grunnleggende metodikk (riktig rekkefølge av øvelser)

TRENERKURS

Varighet: 40t / Aldersgrense: 18 år / Krav: Instruktørkurs + ett instruktørkurs 2

Om man skal trene snowboardere som ønsker å få litt mer ut av kjøringen sin, er trenerutdanningen stedet å lære. Det er stor etterspørsel etter sertifiserte trenere i både klubber og alpinskoler over hele landet og det er et stort potensiale for å starte opp snowboardtreninger nye steder.

Trenerutdanningen undervises over to helger på høsten og fokuserer på barmarkstrening (skate/turn/styrke/bevegelighet etc), pedagogikk og treningslære. Trenerkurset vil gi økt kompetanse innenfor barmarkstrening og utvikle pedagogiske ferdigheter som trenerrollen krever. Som snowboartrener vil du kunne instruere på alle nivåer, fra barn til konkurransekjørere på internasjonalt nivå.

Trenerkurset passer veldig godt for dere som jobber i lokale snowboard klubber og i folkehøgskoler, høgskoler og videregående skoler som har idrettslinjer med snowboard.

Kursets varighet: 40 timer fordelt på to helger om høsten
Opptakskrav:
Instruktørkurs + minst ett instruktørkurs 2
Aldersgrense:
18 år
Sertifisering:
Snowboardtrener
Pris medlemmer: Gratis for klubbtrenere.

Prisen forutsetter at du er medlem i en snowboardklubb. Meld deg inn i din lokale klubb eller du kan melde deg inn i Frikjørerlosjen som er snowboardforbundets klubb for deg som ikke har tilhørighet i en annen klubb. Trykk HER, finn klubben og meld deg inn!

Instruktørkurs 2

Varighet: 20t pr kurs / Aldersgrense: 18 år / Krav: Instruktørkurs
Kurstyper: Park / Funksjonshemmede

Snowboard er i konstant utvikling og i dag finnes det mange forskjellige disipliner. For å heve kompetansen til instruktører og trenere innen forskjellige temaer, introduseres instruktør 2-kurs.  Hvert kurs varer en helg og undervisningen vil være teoretisk og praktisk med fokus på teknikk, terminologi og instruksjon av hvert enkelt tema. Kursene gir kunnskap til å instruere viderekomne snowboardere og er også nyttig for egen utvikling. Snowboardforbundet har i dag instruktørkurs 2 for park og funksjonshemmede.

Selv om kursene fokuserer på forskjellige temaer, ligger snowboardforbundets verdier med lek til grunn for kursene. En god snowboarder er også en allsidig snowboarder, og derfor oppfordres det til å ta mer enn bare ett temakurs. Som instruktør og trener vil man få en bedre helhetlig forståelse av snowboard om man har bredere kompetanse og som verktøy vil man kunne variere instruksjonen mer.

Generell info for kursene

Kursenes varighet: 20 timer per kurs
Opptakskrav:
Instruktørkurs, bør ha erfaring med instruksjon
Aldersgrense: 18 år
Sertifisering: Instruktør i valgte tema(er), for eksempel parkinstruktør
Pris medlemmer: Kr. 1000

ANDRE KURS OG SAMLINGER

Snowboardforbundet arrangerer også en rekke andre spennende kurs. Dommerkurset sertifiserer de som jobber som dommere på konkurranser i blant annet Norges Cupen. Rennlederkurset utdanner rennledere og er første steg på vei til å bli teknisk deligert (TD) gjennom et eget TD-kurs. I tillegg arrangeres det parkbyggerkurs, kursholderkurs, frikjøringssamling og andre kurs som gir relevante kompetanser innenfor snowboard. Disse kursene arrangeres etter behov, ca en gang i året. Informasjon om hvert enkelt kurs kommer fortløpende og er det noen kurs som er av spesiell interesse er det bare å ta kontakt på kurs@snowboardforbundet.no.