Dommerkurs | Skate

Beskrivelse

Brettforbundets dommerkurs gir innsikt i, og forståelse for hvordan utføre effektiv og rettferdig dømming i konkurranser der triks gir poeng. Rullebrett er en aktivitet i utvikling hvor konkurranser gjerne har forskjellige formater. Tid til gjennomføring, anleggsutforming, antall deltakere og antall ”run” kan variere. Eksempelvis skal NM og NC ligne formatet i WC, EM og WM - dette gir skatere som satser erfaring til å prestere på World skate arenaer. Konkurranser med annet utgangspunkt og formål, med helt andre format og vilkår er også populært og viktig. Dette kurset forbereder dommere til å omfavne varierte og nye konkurranse formater. Slik blir dommerne trygget også i utvikling av skateboardkultur fra grasrota.

Kurset har en teoretisk og en praktisk del. Teoridelen omhandler bl.a. forankring, dommerplikter, konkurranseplanlegging, kalibrering, stenosystem og klagebehandling. I den praktiske delen gjøres videodømming hvor deltakerne får øve på egne avgjørelser og samhandling som dommerlag. Etter endt dommerkurs er en velkommen til å dømme på nasjonalt nivå.

Hva må du kunne før kurset?

Generell kunnskap om skateboardtricks

Hva skal du kunne etter kurset?

Utføre en effektiv og rettferdig dømming etter brettforbundets standard.

Kurstyper

Varighet

12 timer fordelt på 2 dager.

Aldersgrense

16 år

Krav

Generell forståelse for skateboard.

Sertifisering

Kursbevis