19-åring vant X Games-plass

I siste forsøk klarte Stian Kleivdal (19) et triks han aldri har prøvd tidligere. Dermed vant han kvalifiseringen til X Games – og skal kjøre med verdensstjernene i Hafjell i mars.

– Jeg er helt målløs. Det er helt vilt og betyr veldig mye for meg. Jeg har drømt om å kjøre X Games siden jeg begynte å kjøre snowboard, sier Stian Kleivdal.

Under perfekte forhold i Trysil klinte stortalentet fra Geilo til og vant med en frontside 1440 og en switch backside trippelcork 1440 – to triks han aldri har gjort i konkurranse før. Før siste hopp lå Kleivdal likt med Emil André Ulsletten, men i siste liten stakk unggutten av med X Games-plassen.

– Det har aldri vært høyere nivå i en big air i Norge. Det ble satt 1620, og det var sykt mange gode kjørere her. Da er det ekstra gøy å ende opp på toppen av pallen, sier Kleivdal.

Ulrik Badertscher tok andreplass med en backside 1620 i sitt siste forsøk. Tidligere på kvelden landet han en dobbel backsideo rodeo 1260, som høstet stor jubel fra publikum. Foruten Kleivdal, Badertscher og Ulsletten imponerende Isak Ulstein og Markus Rustad seg spesielt. Jevnt over var det særdeles høyt nivå på norgescupen i Trysil.

– Kjøringen var helt i verdensklasse. Han lærte seg det ene trikset tidligere i uka, og prøvde det andre for første gang i konkurransen. Når folk blir gira lærer de seg nye ting. Det er veldig moro å se – og kjører Stian som han gjorde i dag kan det bli moro i Hafjell også, sier landslagstrener Sondre Hylland.