Foto: Glenn C. Pettersen

Årets klubb

Skrevet av Dina Treland, 11. Sep, 2018

Er klubben din blant de nominerte?

Klubbene gjør en kjempejobb for snowboardere i hele landet, og har tilbud for både de som vil bli best i verden, og de som bare ønsker møte andre som liker å kjøre snowboard. Klubbene rundt omkring i landet jobber også for at det skal bli bedre parker i Norge. Fire klubber har utmerket seg spesielt, og har dermed blitt nominert til årets klubb. En kompetent jury vil ta det endelige valget om hvem som skal få prisen under Snowboardawards, men du kan være med å påvirke juryen ved å stemme her!

Les intervjuer med de nominerte under stemmeboksen!

Er du ennå ikke medlem av en klubb? Meld deg inn ved å klikke her!

Husk også å stemme på de andre prisene!

-Årets Event

-Årets Triks

-Årets Bilde

-Årets Park

-Årets Gjennombrudd

KIF Snowboard

Juryens begrunnelse: Kongsberg har virkelig levert i år. Klubben har opp mot 100 kids på trening, noe som viser hvor god rekruttering de har i lokalmiljøet. Medlemmene har tilbud bortimot året rundt, takket være foreldre som jobber iherdige og god organisering. Klubben har egen jentesatsing med Silvergirls og har arrangert to norgescuper og boardercrosscamp.

Vi har snakket med klubbleder Hege Steffensen om KIF Snowboard.

Antall medlemmer: 180

Lokalbakke: Kongsberg skisenter (som gjorde en fenomenal jobb med crossløypa!)

Hva gjorde dere forrige vinter for å fortjene årets nominasjon?
Vi la til rette for snowboardglede og entusiasme for lek gjennom hele året! I tillegg arrangerte vi NC SS Vierli, NC SBX Kongsberg og Cross camp for SBX-entusiaster. Der deltok både aspiranter og EC-kjørere! For kidsa hadde vi egen Vierlicamp hvor målet var lek, og høydepunktet var at landslaget "menget" seg med dem! Viktigst av alt så har vi en foreldregruppe som står på ettermiddager, helg og ferie, for at snowboardarrangement skal skje. De er unike! Det i seg selv fortjener en nominasjon fra snowboard Norge!

Hva gjør dere for å inkludere alle snowboardere, uansett alder, nivå og ambisjon?
Både inne og ute tilrettelegger vi treningsgrupper med det mål om at alle skal ha det gøy, oppleve mestring og strekke seg mot nye høyder. Trenergruppen består av ungdommer og foreldre med en stødig, voksen hovedtrener i front. I 2017/18 var det Amund Biti-Johansen som gjorde en fenomenal og kreativ innsats for å planlegge treningene og tilrettelegg for de 30 trenerne. Det er ikke bare bare når 100(!) kids skal aktiviseres på en gang, og sikkerhet skal ivaretas. KIF Snowboard har tre landslagskjørere, som når de har anledning, møter på trening med moderklubben for å inspirere. Det øker motivasjonen hos de unge til å legge ned en ekstra innsats - de ser at hardt arbeid (i kombinasjon med lek) gir avkastning. Som andre klubber har vi utfordring med frafall i overgangen mellom kids og juniorstadiet. På jentesiden har vi derfor Silvergirls, som både rekrutterer nye jenter, knytter de yngste jentene til de eldre og favner en trygg arena for sosialisering og idrettslig vekst. Denne sesongen setter vi også inn et krafttak for å styrke samholdet og trygge overgang til juniorklassene for både gutter og jenter. En stor del av foreldregruppa kjører også på brett og hjelper til for å ivareta trygghet og observere i bakken. Å være KIFer er å ta snowboard til det nivået du selv vil gjennom treningsglede og samhold enten du er 4 eller 100 år. Vi kan ikke gjøre jobben for utøverne som ønsker å utvikle seg og har høyt ambisjonsnivå, men vi kan tilrettelegge og støtte...

Hva er det viktigste snowboardklubber gjør?
Engasjerer til snowboardmoro og løfter idretten videre sammen med Snowboardforbundet! Det kan vi gjøre gjennom å tilrettelegge for gode aktiviteter, arrangement og sørge for synlighet og positiv omtale.

Har dere noen spennende planer for neste sesong?
Vi trøkker til med to NC arrangement, cross camp, kids camp, Kongsbergleker og turer for ungdomsgruppa til trampolinepark, skatepark og det store utland. Sees!

Normal SK

Juryens begrunnelse: Snowboardklubben i Mo i Rana har virkelig levert i år. Blant annet har de gode medlemsfordeler fra lokalmiljøet, og har også gitt tilbake ved å donere 30 par snowboardboots til den lokale BuA-ordningen. De har arrangert norgescup, og gir reisestøtte til sine medlemmer som ønsker å dra på norgescup-konkurranser sørpå. I tillegg har de egen jentegruppe og sosiale sammenkomster som pizzakveld.

Klubbleder Haakon Vargdal svarer på spørsmål om Normal SK.

Antall medlemmer: ca 120 snowboard og twintip

Lokalbakke: Skillevollen Alpinsenter

Hva gjorde dere forrige vinter for å fortjene årets nominasjon?
Sist vinter arrangerte vi snowboard- og twintipcamp kombinert med norgescup. Campen var for alle og vi hadde leid inn en airbag fra Lofoten. Campen startet med innetrening på fredag, kjøring i bakken på lørdag og slopestylerenn på søndag. Campen har stort fokus på det sosiale og mye lek. Vi har satset på egen jentegruppe, også på innetreningene. Dette er en fortsettelse på forbundets tidligere "Powderpuffgirls", og det virker som om jentene synes dette er bra. Vi bruker noen av de eldre guttene som trenere og til å pushe på litt i bakken. Vi har hatt en grei økonomi som har gjort at vi har kunne gi reisestøtte for deltakelse i NC/NM. Reisekostnadene fra Mo i Rana er store, så for at de som ønsker det skal få delta så prøver vi å bistå med litt reisestøtte. Vi har deltatt på en felles basistreningsgruppe med innetrening. Her har trenere fra karate, turn, orientering, alpint og Normal SK deltatt med hver sine treninger. På det meste var det 70 ungdommer fra de forskjellige gruppene som deltok.

Vi har felles treninger i bakken hver uke gjennom hele vinteren, med stort fokus på nybegynneropplæring. På høsten har vi innetreninger for kids, gutter og egen jentegruppe. Vi lar de største ungdommene være aktive som trenere, med utforming av park, og gir mulighet for å delta på kurs. Vi samarbeider også med BUA for lån av utstyr.

Hva er det viktigste snowboardklubber gjør?
Godt miljø er nok det viktigste, det må være plass til alle. Og det må være lov å tryne litt uten at man skal være redd for å bli ledd av. Og å inkludere foreldre til å delta på dugnad, camp og renn. Dette skaper et bra miljø og det er masse ressurser som man kan spille på og bruke senere. Det er viktig å ikke skille mellom snowboard og twintip. Vi har medlemmer som varierer om de kjører det ene eller andre fra trening til trening. Utstyr og heiskort er kostbart, så vi har et mål om å holde prisen for medlemskap og treningsavgift så lave som mulig. Det forutsetter selvfølgelig at man har en del sponsorer.

Har dere noen spennende planer for neste sesong?
Vi satser på ny camp og å fortsette med fellestreninger. Vi har søkt om å få arrangere NC både for snowboard og twintip som en del campen. Vi vil ha felles turer til andre anlegg og felles toppturer. Vi kjørte nybegynnerkurs for voksne for noen år siden, dette var populært, og det skal vi prøve å gjenta.

Kvitfjell brettklubb

Juryens begrunnelse: Klubben i Kvitfjell har lykkes med å skape engasjement og spre snowboardglede i lokalmiljøet. Klubben har utlån av utstyr, organiserer arrangementer og har startet satsing på funksjonshemmede. De jobber også for å bedre parkmulighetene for lokale snowboardere, gjennom et godt samarbeid med anlegget. I vinter var de også med på å holde snowboardkonkurranse for kids under alpin-world-cupen i Kvitfjell.

Vi har tatt en prat med klubbleder Hans Anton Torgersen.

Antall medlemmer: 55 (tall fra 2017)

Lokalbakke: Kvitfjell alpinanlegg

Hva gjorde dere forrige vinter for å fortjene årets nominasjon?
Vi har festet i våre statutter at klubben skal ha et inkluderende fokus slik at ingen blir holdt utenfor.

Vi går ut med annonser til skolene om nybegynnerkurs, og  vi låner ut utstyr gratis til kursdeltagere. Vi ser at det gjennom arbeid med unge kommer det også "gamle" brettkjørere som dukker opp igjen i bakken og tar kontakt med klubben.

Hva er det viktigste snowboardklubber gjør?
Det viktigste klubber gjør, er å holde nybegynnerkurs. Og at konkurranseaspektet holdes litt i bakgrunn, slik at det sosiale og leken er i fokus.

Har dere noen spennende planer for neste sesong?
Vi jobber med å få sponset klubbhus slik at det overnevnte blir lettere å ivareta. Samt at det er samarbeid med Kvitfjell alpinanlegg om utvikling av park til de yngste kjørerne. Vi jobber også med lyssetting av hovedparken, slik at det kan utvikles et bedre tilbud til lokal ungdom som ikke benytter de ordinære aktivitetstilbudene i bygda. Vi ønsker å utdanne flere nybegynnerinstruktører og instruktører til park og evt parainstruktører. Dette var initiert i 2017, men da klarte ikke forbundet å stille med kursholdere. Vi ønsker også å utdanne instruktører.

Geilo IL - Snowboard

Juryens begrunnelse: Geilo IL er blant de best organiserte snowboardklubbene i Norge. Deres medlemmer får et massivt tilbud, med treninger også utenfor sesong. De har arrangert norgescup og sender med egen trener både på norgescup og på World Rookie Tour. Klubben lykkes med å få frem spesielt mange jenter som deltar i norgescup og har arrangementer for de yngste, som sikrer god rekruttering til snowboard.

Styremedlem Karen Roll svarer for Geilo IL Snowboard.

Antall medlemmer: Ca. 70

Lokalbakke: Havsdalen for de eldste og Slaatta for de yngre som vi bruker til treninger. I tillegg har vi Kikutparken som er en kreativ og variert park som passer for de fleste.

Hva gjorde dere forrige vinter for å fortjene årets nominasjon?
Vi tar vare på alle medlemmer, uansett ferdigheter og ambisjoner, og støtter medlemmene "der de er".

Vi har treninger der de får hjelp på det nivået de er, og gir støtte til konkurranser for de som ønsker å konkurrere. Vi har det sosialt på treninger, der de eldre trener de yngre. Også har vi samling med boller og saft for alle etter hver trening for de yngste.

Hva er det viktigste snowboardklubber gjør?
Tar vare på alle, enten de vil bli verdensmester eller kjøre for moro.

Har dere noen spennende planer for neste sesong?
Ja, blant annet så håper vi å arrangere to norgescuper på Geilo kommende sesong.