Du kan kjøre banked svinger med denne bakgrunnen til  helgen i Lofoten. Foto: Daniel Tengs

Du kan kjøre banked svinger med denne bakgrunnen til helgen i Lofoten. Foto: Daniel Tengs

Banked-sesongen i full gang

Skrevet av Peter Gløersen, 11. Apr, 2018

Denne uka er det klart for Lofoten Banked Slalom.

Banked Slalom-konkurranser har blitt veldig populære i snowboard-Norge de senere årene, og på våren er det for alvor banked-sesong. Banked Slalom passer for alle, krever ikke alt for mye midler og er veldig gøy. Allerede har det vært banked-konkurranser i Solheisen i Hemsedal, Hafjell, Vierli, Værfast Banked på Ringebu, og Western Banked Slalom på Stranda.

Denne uka er det klart for Lofoten Banked Slalom i Kongstinden alpinsenter. Påmeldingen er åpen helt frem til konkurransen starter lørdag 14. april.

Snowboardforbundet, og generalsponsor Norsk Tipping, støtter opp om det som i fjor ble omtalt som verdens kanskje vakreste snowboardarrangement.

– Når du kommer til Lofoten er det viktig å få hele opplevelsen. Konkurransen er et samlingspunkt og hovedgrunnen til at folk kommer, men det som er viktig er å være ute og fiske, surfe, gå en topptur – bare være her og bruke naturen i Lofoten til det den er skapt for, sier arrangør Erik Botner  som vant «Årets event» på Snowboardawards i 2017.

I tillegg til banked-konkurransen blir det topptur og surfing. Isac Manning sitt populære bindingslaus-kurs kommer også til Lofoten. På kurset får deltakerne lage sine egne snøsurfere fra bunn av. Nixon har laget egne Lofoten Banked-klokker i premie til de heldige og raske vinnerne.

Les alt du praktisk du trenger å vite om arrangementet HER

Passer for alle
– Banked slalom passer for alle, både erfarne og ikke fullt så erfarne, unge og gamle snowbardere, så her det bare å melde seg på, sier arrangementsansvarlig i Snowboardforbundet, Mette Kvåle.

Og fortsetter:
– Vi er opptatt av å støtte opp om de lokale arrangørene av de flotte banked-konkurransene.

Bang og Furberg står for tur
Furberg Banked Slalom arrangeres i år for tredje gang i Sogndal Skisenter - Hodlekve.
- Arrangementet vil fortsatt bli gjort i dugnadsånd og holdt i skikkelig grass-roots spirit, med håndgravd løype og garantert lavterskel god stemning med grilling, musikk og en bra etterfest og premieutdeling. Vi har tidligere hatt et tak på ca. 50 deltagere. Mulig vi kan øke dette litt om det blir trøkk rundt påmeldinga, sier lokal arrangør Lars Melbye.

Mer informasjon HER
Book gjerne rimelig overnatting i Sogndal via Snowboardforbundets samarbeidspartner Nordic Choice

Det er deretter Bang Slalom i Hemsedal som avrunder banked-våren 28. april.
- Her blir det tradisjonen tro fort mange påmeldt og fullt, så vil du være med er det lurt å melde seg på nå, sier arrangementsansvarlig i Snowboardforbundet, Mette Kvåle, som selv stiller til start.

Les mer om Bang Slalom HER