– Deilig å få det til

Ståle Sandbech brøt Norge-forbannelsen, men har fortsatt noe uoppgjort i X Games etter å ha tatt sin femte X Games-medalje.

– Det betydde mye for meg å lande det runet. Jeg gamblet og det gikk. Jeg kastet hjelmen i været. Følelsene sprudlet, sier Ståle Sandbech etter å ha tatt sølv i X Games Norway i Hafjell.

Etter å ha vært skadet i flere måneder og misset sesongoppladning, har det vært en sesong uten pallplasser. Rykkinngutten har slitt på trening hele uka, men når det gjaldt som mest leverte han til de grader med et run som fikk 88 poeng. Det holdt til en ledelse som stod helt til sistemann satte utfor. «Söta bror» gjelder virkelig for gutten som Sandbech selv kaller «en slags lillebror». Sven Thorgren stjal gullet med et sinnsykt run som ble premiert med 92 poeng og gull.

– Sven leverte et gull-run. Man så det på selvtilitten han gikk på andre railen at det kom til å bli gull, sier landslagssjef Thomas Harstad.

Til tross for at det ikke ble gull tror landslagssjefen sølvet betydde veldig mye for 23 år gamle Sandbech.
– Det er ingen jeg unner dette mer enn Ståle. Han har hatt et tøft år med mye nedturer, skader og stang ut i konkurranser. Det er viktig for han å få et bra resultat nå på slutten av denne sesongen. Neste sesong er det OL og nå går han inn i den sesongen skikkelig motivert, sier Harstad.

«Norge-forbannelsen» er brutt
Sandbech har bittert nok aldri lyktes i store konkurranser i Norge – verken Arctic Challenge, VM eller X Games Oslo i fjor.

– Det har ikke bare gått dårlig; jeg har aldri kjørt så dårlig som jeg gjorde i de konkurransene. Jeg har landet på hodet, og det gjør jeg ikke så ofte. Jeg blir ekstra nervøs når det er i Norge. Det blir litt mer høytidelig. I dag klarte jeg å bruke det til min fordel, og det var skikkelig deilig.

Mangler X Games-gullet
Med sølv i X Games Norway har Sandbech hele fem X Games-medaljer: to sølv og tre bronse.
– Jeg har veldig lyst på det gullet. Jeg har vært i akkurat samme situasjon tidligere, og var litt forberedt på at det kunne skje igjen. Det hadde vært enda råere å sitte igjen med gull til slutt, men den er fin å ha på hylla denne og, sier Sandbech.

Sandbech kikker ned på medaljen og viser den frem
– Se på denne: Det er til og med kompiser av meg som har lagd den

Foto: Gaute Haaversen-Westhassel
Ståle Sandbech leverte i slopestyle-løypa. Foto: Matt Pain

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!