Dobbelt opp for Rustad og Moa-Larsen

Det er ikke bare i utlandet det har blitt kjørt bra denne helgen!

Over 90 spente deltakere møtte opp i Kirkerudbakken i helgen for å kjøre norgescup. Lørdagen ble det konkurrert i slopestyle, og søndag var det klart for big air. Med snøfiller i lufta hele helgen ble det kanskje litt dårligere sikt, men det førte også med seg myke og fine forhold. Kirkerudbakken har investert stort i park det siste året, og resultatet viste seg å være vellykket.

Rett fra filming til dobbel norgescupseier

Markus Rustad er ikke noe sjeldent syn på toppen av pallen, uansett om det dreier seg om railjams, pipe, big air eller slopestyle. Denne helgen stakk han av med seieren i både slopestyle og big air.

-Det var kjempegøy! Parken her har aldri vært så bra som nå, og jeg tror aldri det har blitt gjort så mange kule runs i denne parken som i dag, forteller Markus etter å tatt seieren i slopestyle.

Runnet hans i slopestyle bestod av dobbel backflip, fs dobbel 1080, transfer fs 270 og transfer fs lip to fakie, mens vinnertriksene i big air var sw bs 900 og fs 1080.

Markus Rustad lar ikke triksene gå på bekostning av stilen. Foto: Mayhem Media

-Det er morsomt å være tilbake å kjøre konkurranser, og gjøre konkurransetriks og dobbelcorks. Det var en god følelse å lande. Det gjør det mye morsommere når det er myk snø som i dag. Da er det ikke like vondt å falle, og man tenker mindre konsekvenser, sier Markus.

-I det siste har jeg kjørt mye street og filmet en del, men vi får se om det blir litt mer norgescup fremover, det hadde vært gøy!

Flippet seg til toppen av pallen

Thea Cassandra Moa-Larsen tok lørdag sin første seier i senior-klassen. Hun imponerte stort da hun åpnet med backflip på første store hopp. Resten av vinnerrunnet hennes bestod av fs 360, fs lipslide og 5050 fs 180.

-Jeg synes det har vært skikkelig gøy i dag! Jeg har fått prøvd triks på større hopp, så  det har vært veldig lærerikt.

Seieren gav tydeligvis mersmak, og søndag fulgte hun opp med førsteplass i big air-konkurransen også.

Thea med en svær backflip. Foto: Mayhem Media

-Jeg har lært skikkelig mye denne helgen, og det har vært utrolig gøy. Jeg har aldri gjort backflip på et så stort hopp før, så det var jo forbedring på det høyeste. Jeg gjorde også en fs 360 tailgrab, som kjentes veldig behagelig ut. Det har rett og slett bare vært skikkelig, skikkelig gøy, sier en strålende fornøyd Thea.

Thea forteller også at hun har veldig lyst til å prøve seg på dobbel backflip snart, så vi ser ikke bort fra at vi snart får se det av henne i konkurranser!

Høyt nivå blant gutter junior og yngre junior

Guttenes juniorklasse var den eneste som fikk litt variasjon øverst på pallen i løpet av helgen. Her var det Kristian Skjømming som vant slopestyle, mens Magnus Grøterud vant big air. Nivået i både junior og yngre junior har vært høyt hele helgen, og det er ikke store steget derfra til seniorklassen.

Odin Røhrt har kjørt bra flere sesonger, og har fortsetter å imponere. Denne helgen var han igjen best i både slopestyle og big air for junior.

-I dag var det veldig morsomt! Hoppet var supersmud, og landingen var lang så man kunne gå langt. Vi kjørte fire runs, der de to beste telte. Jeg gjorde bs 900 og cab 900. Jeg gjorde en cab 1080 også, men da kom jeg litt kort. I går var også gøy, men det var morsomst i dag.

Odin sitt run i slopestylen bestod av cab 900, bs 720, boardslide 270 og 5050 fs 360.

Kristian Skjømming vant juniorenes slopestyle. Foto: Mayhem Media

Espeli Olsen-søstrene briljerte igjen

Seieren i juniorklassen gikk til Stine Espeli Olsen, som har havnet på pallen i alle norgescuper i år.

-Det var veldig bra under slopestylen. Selv om det snødde ble det ikke så oppkjørt, og det var bra føre og bra sikt. Det var litt verre med fart på big airen, men det gikk fint. Jeg tok en bs 360 første runnet, og så gjorde jeg fs 180 siden vi måtte ha to ulike spins. På siste runnet greide jeg en fs 360 også.

Stine imponerte da hun valgte å kjøre de store hoppene i både slopestyle og big air, noe som resulterte i at hun fikk over dobbelt så mye poeng som andreplassen i big air. Runnet hennes i slopestyle bestod av method, bs 360, boardslide og 5050 fs 180.

Ikke bare spinner Stine på de store hoppene, hun har også en respektabel method!
Foto: Mayhem Media

Lillesøster Kamilla Espeli Olsen skulle ikke være noe dårligere, og beholdt også denne helgen sin faste plass øverst på pallen. Hun har vunnet klassen for jenter yngre junior i alle norgescuper denne sesongen.

-Det var litt vanskelig å se noe i dag, siden jeg har ødelagt brillene mine og det var flatt lys, sier Kamilla.

-Det er veldig gøy å kjøre norgescup, men det er ikke så mange som er med. Jeg skulle gjerne hatt litt flere å kjøre mot!

Vi håper flere unge jenter tar Kamillas oppfordring om å bli med på norgescup. Neste sjanse er allerede neste helg, da det skal konkurreres i både slopestyle og big air i Uvdal.

Stort oppmøte i kidsklassen

I kidsklassen var det hele 36 startende i slopestyle, og det så ut som at samtlige storkoste seg da de viste frem kjøringa si til dommere og publikum. Hele gjengen her var vinnere, og man blir overbevist om at fremtida til snowboardnorge er i trygge hender når man ser den gjengen der!

Resultater Slopestyle

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!