Festaften på 30-års-jubileum

Rockefeller var utsolgt og ble fylt opp av feststemte og glade snowboardere, da det igjen sto klart for Snowboardawards.

Det er få ting som er vakrere enn glade snowboardere i sine peneste kjoler og dresser, samlet i skjønn forening rundt hva som driver dem aller mest.
Som årets konferansier Stian Sivertzen så fint oppsummerte det: «Det er dette vi elsker, er det ikke?»

Stian Sivertzen og Mette Kvåle på scenen. Foto: Matias Fosso

Nå som Stian Sivertzen har lagt proffkarrieren på hylla, kan det nok hende han kan gjøre karriere av å være konferansier. Stian ledet showet i gjennom alle kategoriene på mesterlig vis. Da han i tillegg, tilsynelatende intetanende vant «Årets ærespris» sammen med Helene Olafsen var kvelden komplett, både for Stian, Helene og publikum. En rørt Helene Olafsen tok imot prisen direkte fra "Skal Vi Danse".  For en lettrørt enkel sjel fra toten, var det faktisk ikke fremmed for både gåsehud og ei litta rørt tåre i øyekroken.

Vel fortjent og en honnør til ærespris-vinnere Stian Sivertzen og Helene Olafsen. Tusen takk, på vegne av Snowboard-Norge.

Det er like fint hver gang Snowboard-Norge samles. For det blir så lett begripelig hvor mye snowboardsporten betyr for alle, og hvordan det binder oss sammen.

Noe Fritjof Sæther Tischendorf fint påpekte da han tok imot sin pris for “Årets Gjennombrudd”.

Fritjof Sæther Tischendorf i en ekte vinnerpose. Foto: Matias Fosso

«Før jeg fant snowboard hadde jeg bare fotball, men nå føler jeg at jeg kan være meg selv» sa en opprømt Tischendorf fra scenen på Rockefeller til jubel fra salen.

Årets triks og årets mannlige kjører ble utdelt til ingen ringere en dombåsgutten Marcus Kleveland.

Med en sammenlagt seier i Air and Style-touren, gull og sølv i X Games, verdens første quadcork i konkurranse og i tillegg være innovativ og finne på nye triks, var det liten tvil om hvem som ble årets mannlige kjører. Det var en ydmyk, men glad Marcus Kleveland som snakket med oss etter utdelingen.

På starten av sesongen, hadde du trodd at du skulle vinne Årets mannlige kjører for andre året på rad?
- Nei, Jeg er hvertfall fornøyd med hvordan sesongen var i fjor. Herregud, den kunne ikke gått bedre.

Høydepunkter fra sesongen, hva har betydd mest?
- Jeg må si X Games i Aspen. Det er det største som er da. Det å vinne der har vært målet mitt siden jeg var 9-10 år gammel, så det å få gull i slopestyle, og sølv i big air var det største som har skjedd meg.

Blir det feiring i kveld da?
- Ja, i fjor var jeg jo ikke gammel nok, men nå skal jeg bare feire og kose meg.

Vinnere Snowboardawards 2017:

Årets mannlige kjører: Marcus Kleveland