Fjølastubben Snøbrettlag fyller 30 år!

Skrevet av Bijora Sardarian, 06. Okt, 2017

Det er ikke bare Snowboardforbundet som fyller 30 år i år!

Vinteren 2017 ble Fjølastubben snøbrettlag gjenopprettet for tredje gang siden 1987. Fjølastubben er for øvrig blant klubbene som er nominert til årets klubb på Snowboardawards, sammen med Kvitfjell, Trondheim, Hovden, BSK og Kongsberg. I dag har faktisk Fjølastubben en sak på trykk i deres lokalavis (betalingsmur). I forbindelse med 30-års jubileet tok vi oss en prat med initiativtakerne Ådne, Jørn og Frank!

Fjølastubben Snøbrettlag har en over middels lang historie, fortell!
Før klubben ble dannet i 1987 var vi en gjeng som allerede hadde satt spor i Vasetheisen i mange år, men dette var på slalom og telemarkski. En dag dukket Ståle Skrindsrud opp, han hadde med seg en markelig farkost inspirert av surfebrettet - brettet hadde en delt halefinne, trykket skulle være på bakbeinet og var lite egnet for goofykjøring- dette var altså det første snowboardet i Vasetheisen. Etterhvert dukket også brettet Swingbo opp, dette var to ski festet under et skateboard som ga deg skatefølelsen i bakken. Med andre ord en rar start på dagens Fjølastubber.

Med Ståle som primusmotor ble Fjølastubben Snøbrettlag danna i 1987 - samme år som Snowboardforbundet ble grunnlagt. Formålet var nok mer for å ha et brorskap og en felles greie å henge sammen rundt, enn å ta det langt rent sportslig. Etter den spede oppstart på Vaset, flyttet vi aktiviteten til Valdres alpinsenter, der Egil Diserud hadde fått øynene opp for at dette kunne bli en populær aktivitet. Egil var alltid vanvittig positiv til våre påfunn og idéer, og det ble både Norgescup og NM i Aurdal før vi ble så voksne at vi fant barkrakken, skolen og forsvaret. Vi gleder oss stort over at tredjegenerasjons brettkjørere nå har orginalemblet på jakka, sier Frank Wøien Mo, klubbens første sekretær og kasserer.

Hva er motivasjonen bak gjenopprettelsen av Fjølastubben?
Da vi vokste opp var vi en stor gjeng som kjørte brett hver helg gjennom hele vinteren. Vi hadde det sykt artig i bakken og skogsløypene. Før var det ingen rails eller hopp i anlegget, så tida gikk med til å bygge opp hopp og skli på hyttegelender. Etterhvert starta vi en egen brettklubb som vi kalla Slidre Snowboardklubb. Vi fikk mer fokus på park i bakken og heisen kjøpte inn sine første rails. Dette er ca. 10 år siden nå.

Vi merket at miljøet i bakken begynte å dabbe litt av, spesielt på snøbrett. Vi tror det er mange som egentlig har lyst til å være i bakken, men de mangler kanskje den store gjengen eller siste dytten for å komme seg ut på brettet. Vi hadde lyst til å stå mer på brett selv i år og da føltes det ganske naturlig å starte opp en klubb for å få med oss flere. Det er jo sykt mye artigere å kjøre om det er et bra miljø og mange å henge med i bakken! Vi visste at Fjølastubben ble startet opp på Vaset og at det var evigheter siden klubben var aktiv. Ganske kult at Fjølastubben gjennoppstår på 30 års jubileet!

Frem til nå har Fjølastubben kurset 25 nye brettkjørere som aldri har hatt brett på beina før. Tidligere brettkjørere har børsta støvet av brettet for å ta opp gamle kunster og flere og flere tar turen opp i bakken. Fjølastubben har også vært mye involvert i bygginga av parken. Vi har lagt opp til kreativ kjøring med løyper i skogen, hauger, spines og doseringer blanda inn mellom vanlige hopp og rails

Se hva som skjer når J.R.R Tolkien møter skogsløypa i Vaset:

Dere har et fantastisk navn - er det en historie bak navnet?
Ordet snowboard hadde ingen god Valgres-klang. Så ved å skule litt til et annet dalføre i telemark, fant vi søsknene Lofthus og "Uvyrslåmi Snobrettlag". Arnestedet for Terje Håkonsens start på karrieren. Vi likte det orginale navnvalget fra Vilje og det tok ikke noen lang kveld før klubbnavnet datt ned i huet. Det var tross alt bare en fjølastubb vi kjørte på. SAS ga oss til og med en navnepris året etterpå og språkrådets pris for beste navn i 1995, så det må ha funka.

SE OGSÅ: Fjølastubben, Trondheim, Hovden, BSK og Kongsberg nomiert til årets klubb på Snowboardawards, husk å stemme på deres favoritt

Har dere noen kule aktiviteter vi kan se frem til vintersesongen 2017/18?
I vinterferien hadde vi kveldskjøring og "vinterjam" med discolys og høy musikk. Gjennom året arrangerrer Fjølastubben filmkurs i snøbrettfilm. Vi filmer gjennom hele vinteren og lærer hvordan vi bruker kameraet og hvordan sy sammen filmen i etterkant. Planen fremover er å få til en topptur med hoppbygging i pudderen og arrangere den årlige konkurransen "påskejam" i påskeferien. Alle konkurransene og aktivitetene Fjølastubben arrangerer fokuserer på å ha det gøy sammen og bli kjent med nye folk i bakken. Derfor har vi ingen syke premier, men heller mange high fives og knoker til hverandre:)

Ellers er vi i gang med sesongens forberedelser allerede. I sommer/høst har vi jobba med å utvikle bakken, kjørt traktor og gravemaskin for å bedre bakken til hopp og rails. Stubbeløypa har blant annet blitt lengre, vi har bygd masse rails i skogen og hatt klubbdugnad med reparasjon av rails og bakkerydding. I tillegg fikk vi hele 145000 av Sparebankstiftelsen, så nå reiser vi snart til Sverige og henter et lass med rails. Vi hadde også lyst til å arrangere instruktørkurs på starten av sesongen, men det kan vi ta etterhvert, hehe!

Ting skjer:

Hva tilbyr dere medlemmer?
Klubbkvelder hver onsdag med nybegynnerkurs og viderekomnekurs
Filmkurs 3 dager iløpet av sesongen. Vi lærer å lage vår egen snøbrettfilm med filming og klipping.
Vinterjam - uhøytidelig konkurranse i vinterferien med disco og musikk
Topptur med hoppbygging - Bli med å bygg elementer i parken på Vaset
Påskejam - uhøytidelig konkurranse i påskeferien
Håper vi får noen sessions på våren etter heisen er stengt om det er noen snøflekker som ligger igjen

Bilde fra påskejam 2017:

Kan du beskrive en typisk Fjølastubber?
De er seg selv! De prøver ikke å være kule, men er jordnære, ydmyke og åpne. Vi har blitt en skikkelig bra gjeng som har det kult i bakken og tar vare på hverandre. Også er Fjølastubbere grasalt stoka!

Noen siste ord dere ønsker å dele med Snowboard-Norge?
jauJauJAU!