Kjørte skadet – tok sin første X Games-medalje

Torgeir Bergrem ville ikke la skade stoppe ham fra å revansjere skuffelsen fra X Games Oslo.

– X Games er noe jeg har drømt om hele livet, og det er ikke mange som klarer å ta medalje. Å nå være en av dem er ganske kult, sier Torgeir Bergrem.

Klæbus store sønn er kjent for å være en tøffing, og det understreket han under lørdagens big air-finale.
– Jeg vurderte å ikke kjøre i dag, for da jeg våknet i dag hadde veldig vont i hælen. Jeg landet på kulen i slopestylen i går, og det var såpass vondt at jeg bestemte meg så sent som 45 minutter før finalen at jeg skulle kjøre. Når finalen startet gikk rullgardinen ned og jeg fikk adrenalin. Jeg prøvde bare å tenke på andre ting enn at det var vondt, sier Bergrem.

Under X Games Oslo i fjor vant Bergrem kvalifiseringen, men maktet ikke følge opp i konkurransen.
– Jeg føler jeg fikk revansjert meg selv i dag, sier Bergrem som hadde et like entusiastisk norsk publikum i ryggen under finalen.

Han kunne klarte imidlertid ikke gjøre noe med de kanadiske forhåndsfavorittene Mark McMorris og Maxcence Parrot som gjorde opp om gullet.
– Mark og Max kunne jeg ikke gjort noe med uansett i dag. Jeg kjørte så bra jeg kunne, så jeg er veldig fornøyd med det. Det er det viktigste.

McMorris trakk det lengste strået i konkurransens siste hopp, da han landet en switch backside 1620. Deretter sjarmerte han det norske publikumet ved å ta i mot applausen og svare med et gebrokkent «tosen tack».

Bergrem stod imidlertid i fare for å gå glipp av medalje. Trønderen har blitt kjent for å komme på fjerdeplass. Slik gikk det også i går, under slopestylefinalen. En febersyk Marcus Kleveland truet å dytte Bergrem ned til nok en fjerdeplass, men lyktes ikke.
– Jeg trodde det skulle skje igjen, og jeg trodde Kleveland kom, men så gjorde han ikke det da. Det begynner å bli på tide med en medalje, og det er veldig deilig at den kom her, sier Bergrem.

Dermed kunne han hoppe over gjerdet og inn i publikum for å motta en stor klem fra hele den fremmøtte Bergrem-slekta.
– De var fornøyd de! Det var veldig kult å levere når de var å så på.