Kleveland: - Nå skal jeg vinne touren sammenlagt!

Etter andreplassen i Innsbruck i dag og seieren i Beijing i november ligger 17-åringen fra Dombås godt an til å vinne Air+Style-touren sammenlangt.

- Nå skal jeg vinne touren. Jeg har så lyst på den ringen, sier Marcus Kleveland og viser til sammenlagtpremien.

Kun en konkurranse i Los Angeles gjenstår på Air+Style-touren, som Ståle Sandbech vant for to år siden. Den har vært et av Klevelands store mål i år, og det påvirket han litt ekstra i Innsbruck i dag.

- Akkurat som i Air+Style Beijing falt jeg i andre runnet og var så sjukt nervøs før det siste. Jeg hadde ikke landa forsøkene på cab trippelcork 1620 i practice, men tenkte bare at nå er det alt eller ingenting, sier Kleveland.

Han landet trikset og med neste høyeste score i konkurransen var andreplassen sikret. Max Parrot fra Canada gikk både høyere og lenger, og vant med en backside trippelcork 1440 og cab trippelcork 1620 som to av tre tellende runs. Det ga han en totalscore på 184,32 poeng, mens Kleveland endte på 179,99 etter å ha gjort de samme triksene. Svenske Sven Thorgren viser også at han er å regne med etter skaden han pådro seg i fjor, og endte på tredjeplass med totalt 176,33 poeng.

Foto: Process Films

Unik brettkontroll
Med seier i Air+Style Beijing og dagens pallplassering ser Kleveland ut til å mestre stillashopp bedre enn konkurrentene.

- Marcus er ufattelig god på snowboard og mestrer alle typer forhold. Han er også liten og lett og har en unik brettkontroll som gjør at han takler de fleste utfordringene han møter, forklarer landslagstrener Per IverGrimsrud.

Fem pallplasseringer til nå
I sitt andre år på landslaget har Kleveland stått på pallen hele fem ganger. Han startet sesongen med seier i big air i Milano og Air+Style Beijing før han tok gull og sølv i X Games Aspen forrige helg. Når halve sesongen gjenstår lover det godt for de kommende konkurransene og ikke minst X Games på hjemmebane i mars, der han skal kjøre både big air og slopestyle.

- Marcus (Kleveland) er ufattelig stabil om dagen. Han er virkelig i en flytsone og det er garantert ikke det siste vi ser av Marcus denne sesongen, sier Grimsrud.

Torgeir Bergrem (25) kvalifiserte seg også til dagens finale. Han kom på tredjeplass i samme konkurranse i fjor, men falt i to av tre runs og var dermed sjanseløs på en ny pallplassering. Mons Røisland (20) røk dessverre ut i kvalifiseringen.

Torgeir i en lang method fra siste run. Foto: Process Films

Kleveland og resten av landslaget reiser nå til Quebec i Canada for å kjøre OL-kvalifisering i slopestyle og big air.