Kleveland på tredjeplass i US Open

Falt fra seieren i siste hopp, da Mark McMorris ble historisk.

– Jeg kan det trikset i blinde. Jeg har ikke bommet på det på tre år, så at det ikke skulle sitte nå er veldig bittert, sier Kleveland etter å ha falt på en backside trippel 14 på sistehoppet i US Open.

Det ble en dramatisk finale i US Open natt til lørdag. Mark McMorris falt hardt i sitt andre run og hadde tydelig vondt. Han kunne fortelle til tv-publikumet at han trolig hadde brukket et ribbein. Han dro imidlertid opp til start og kjørte igjen – og landet et perfekt run.

Den eneste som kunne gjøre noe med McMorris var Marcus Kleveland. Han ledet konkurransen før siste run og var dermed sistemann til å sette utfor i konkurransen. Kleveland hevet vanskelighetsgraden og gjorde triks som scoret høyere enn McMorris nedover løypa. På det siste hoppet gikk det imidlertid galt. Kleveland fikk alt for mye fart og landet i bunn av landingen og falt.
– Det er litt surt, for han hadde definitivt vunnet med de andre triksene han gjorde. Han er skuffa nå, men tredjeplass i US Open er en fin revansj etter OL. Det var veldig høyt nivå her i dag, sier landslagstrener Per Iver Grimsrud.

– Jeg har hatt en skikkelig fet tur. Det er synd det ikke gikk, men jeg har fått kjøre en av favorittparkene mine i gode forhold hele uka. I dag var det vanskelig føre og lys, så jeg er fornøyd med å lande et run og ta tredjeplass uansett, sier Kleveland.

Det ble ikke seier til Kleveland, men Mark McMorris ble derimot førstemann til å vinne US Open i slopestyle to år på rad. Kanadieren var døden nær etter en ulykke forrige sesong, men kjempet seg tilbake i tide til OL. Der ble det «bare» bronse på kanadieren, men i Vail kunne den seiersvante 24-åringen igjen klatre til toppen av pallen.

Ståle Sandbech landet sine triks, men ikke helt perfekt, og dermed ble det femteplass. Fridtjof Sæther falt i alle sine runs, men skapte mye liv for tv-seerne.

Jentenes konkurranse ble avlyst på grunn av krevende vær tidligere på dagen. Dermed ble semifinalere-sultatene stående og det ble en sjetteplass på Kongsberg-jenta.