Kniving mellom nasjonene i NM

Det var en fantastisk park og ypperlige forhold under en uhyre spennende første dag av norgesmesterskap i Trysil.

Junioerer og yngre juniorer var de første som fikk prøve seg i en perfekt park under Norgesmesterskapet i Trysilparken. Ungdommen lagde et rått show for alle de som hadde tatt turen i det begynnende påskeværet. Kjørerne hadde to hopp linjer (store) og en railelinje og boltre seg på, eller to railelinjer og en hopplinje.

For de som valgte den største hopplinjen (med den beryktede ”Night'n”) så hadde noen litt utfordringen med vinden. Sebastian Vik falt stygt under practice på grunn av dette, men kom seg heldigvis unna uten varige mën. De fleste i guttene juniorklassen valgte likevel å gå for den store linja, og det var lenge helt åpent hvem som skulle gå av med medaljer.

Islending med høyest score
Den som kjørte best og fikk høyest score var Marino Kristjansson.Men han fikk likevel ikke medalje på grunn av hans statsborgerskap på Island. Dermed gikk gullet til Fredrik Ellingsen Kjærby.
Det var likevel ikke noen sure miner å spore hos Islendingen:
- Det er kult å score best, og jeg skjønner det veldig godt. Jeg er jo Islandsk. Så jeg kan jo ikke bli Norgesmester.

"Vinnerrunnet" til Marino bestod av startet med en frontside 720, så en dobbel wildcat på andre hoppet.  5050 bs 360 på første rail til 5050 fs 360 på andre rail. Så avslutta jeg på "'Night'n” med en backside 720 tailgrab til nosegrab.

Marino går vanligvis på skole på NTG og er derfor med resten av gjengen derfra, da de kjører Norgescup.
- De har ingen sånne idrettsskoler på Island eller sånne parker. Den her er sjukt bra. Wow.

Odin Røhrt fortsetter å imponere
En annen som var veldig fornøyd med parken og oppsettet, var vinner av Gutter yngre junior klassen, Odin Røhrt.
– Det er helt fantastisk, det er beste parken jeg har kjørt. Kjempebra føre og bra vær.

Runnet til Odin besto av Cab 540, Frontside 720 melon, 5050 Frontside 360 Frontside blunt 270 på downtuben og Backside 900 på siste hoppet.
- Den niern kom utrolig raskt, og de siste 180 gradene kom ekstremt fort, men du stompa?
- Den niern var nesten litt sketchy, jeg har satt den et par ganger i practice, så jeg har liksom fått testa den.

Odin vant NM i pipe i helgen, og nå også slopestyle. Foto: Peter Gløersen

Høyt nivå blant jentene
Av jentene var det Ingvild Nymoen i juniorklassen og Emma Bakke i yngre junior-klassen som vant NM-gull. Det var en veldig blid Ingviill som møtte oss etter medaljesermoni.
- Det er så gøy å være tilbake på NM. Det er så sosialt og gøy. Det er gøy å se så mange kjørere igjen.
- Jeg har vunnet NM før i boardercross og big air, men aldri i slopestyle, så det var veldig gøy. Jeg syns det var veldig bra nivå i år, jentene kjørte bra.

Sesongen har vært veldig opp og ned. Litt stang ut. Så det er en veldig fin avslutning det her.

- Hva tenker du om boardercross i morgen?
- Det blir spennende. Veldig spennende. Det er et veldig jevnt nivå i boardercrossen. Så det er vanskelig å si hvordan det kommer til å gå.

Fredrik Ellings Kjærby ble norgesmester i slopestyle. Foto: Peter Gløersen

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch