Pallen i big air - Air & Style. Foto: Snowboardforbundet

3. PLASS TIL ALEKSANDER ØSTRENG I VERDENSCUP BIG AIR

Skrevet av Trude Alnæs, 02. Feb, 2013

INNSBRUCK: Aleksander Østreng (21) fra Rykkinn tar 3. plass i verdenscupen i big air i Innsbruck i det velkjente eventet Billabong Air & Style. Storfavoritt Mark Mcmorris (19) fra Canada feilet i finalen og endte på 4.plass.

3.plass og største prestasjon hittil i sesongen

- Det var moro det! Vi slet litt med været som bare ble verre og verre, men jeg fikk i hvert fall ett hopp som ble bra så det var gøy! Sier en fornøyd Aleksander fra Innsbruck lørdag kveld.

Han leverte et solid triks, backside 1260, i superfinalen, og havnet dermed på 3. plass med 75 poeng etter canadiske Sebastien Toutant med 83,33 poeng og amerikanske Eric Willett med 88,33 poeng.

Landslagssjef Thomas Harstad er godt fornøyd med Østreng i finalen:

- Utrolig morsomt med 3.plass til Aleksander. Dette blir dermed hans største prestasjon hittil denne sesongen og det er vel fortjent.

Uventet finale

- Det ble en uventet finale. Aleksander fikk en velfortjent 3.plass og igjen viser han hvor god snowboardnasjon vi er med pallplassering i samtlige big air-finaler så langt i sesongen. Men det er synd med Ståle. Han kjørte meget godt i dag og skulle delt pallen med Aleksander, men sånn gikk det dessverre ikke, avslutter Harstad.

Ståle Sandbech røk hårfint ut før superfinalen

På grunn av formatet ”head to head” i de innledende rundene til finalen gikk Ståle Sandbech (19) fra Rykkinn ut i siste runde før superfinalen. I en meget spennende duell hvor trippel cork var hovedingrediens scoret canadiske Mark Mcmorris 96 poeng og gikk forbi Ståle til superfinalen.

Storfavoritt Mark Mcmorris feilet i finalen
Med solid kjøring og perfekt levert trippel cork flere ganger i de i kvalifiserende rundene,  klaffet det likevel ikke for Mcmorris i superfinalen. Han havnet tilslutt på 4. plass. Den canadiske 19-åringen vant slopestyle grenen i X games forrige uke og endte på 2. plass i big air finalen etter norske Torstein Horgmo.

Tredje stopp i big air

Air & Style i Innsbruck er en del av World Snowboard Tour og det tredje stoppet for big bir denne sesongen. Totalt seks norske kjørere stilte til start og Aleksander Østreng var en av fire i finalen.