Ståle Sandbech og Torstein Horgmo er i finalen i slopestyle. Foto: Snowboardforbundet

BURTON US OPEN - FINALER I DAG OG MORGEN

Skrevet av Trude Alnæs, 27. Feb, 2013

VAIL, USA: Verdenscupen i slopestyle, (World Snowboard Tour), avsluttes denne uken i Vail i USA med eventet Burton US Open. I kveld får du se Torstein Horgmo og Ståle Sandbech kjøre slopestyle finale kl. 19.30 på TV2. Ståle har i tillegg kvalifisert seg til finalen i halfpipe i morgen kl. 18.30. (saken oppdateres)

Sammenlagt-seieren i verdenscupen vil avgjøres neste uke under halfpipekonkurransen i The Arctic Challenge i Oslo, og for Ståle vil et godt resultat denne uka kunne føre han på god vei mot den samlede seieren i World Snowboard Tour. TV2 sender finalene på TV 2Sportskanalen kl. 19.30 fredag kveld.

Torstein Horgmo og Ståle Sandbech videre til finale i slopestyle

Både Torstein Horgmo og Ståle Sandbech kvalifiserte seg til finalen i Slopestyle, Torstein med overlegen kjøring som ga han mest poeng og første plass i kvalifiseringen til finalen. Den sendes direkte i opptak på TV 2 sport fredag kl. 19.30.

Landslagssjef Thomas Harstad kommenterer semifinalen:

- Dagens slopestyle kvalifisering var preget av finalestemning allerede i kvalifiseringen. Med hele verdenseliten på plass og kun de 12 beste videre, måtte alle gi 100% for å få en sjangse i finalen.
Torstein kvalifiserte seg som nr 1 med en kjøring som var preget av utrolig høy selvtillit. Han så veldig komfortabel ut og kjørte med meget høy vanskelighetsgrad på absolutt alle elementene i slopestyleløypa.
Han dominerte topp segmentet av løypa, og hadde også høyest score på hoppene og viste alle hva han er god for.

- Ståle Sandbech viste igjen at han takler høyt press meget bra da han måtte bruke andre omgang til å kvalifisere seg til finale etter en litt for svak førsteomgang.
Med to norske i finalen tror jeg vi har en god sjangs på plasseringer helt i toppen.

Ståle på vei mot sammenlagt seier i World Snowboard Tour

For Ståle er det ikke bare tittel i halfpipe og slopestyle han jakter. Under the Arctic Challenge neste uke vil sammenlagt vinneren i verdenscupen, World Snowboard Tour kåres og kampen om tittelen står mellom Ståle og finnen Peetu Piitoinen. Det er kun marginale poengsummer som skiller de to og resultatene i begge finalene vil være avgjørende på det endelig resultatet. Begge kjørere vil også reise til Oslo neste uke hvor den siste og avgjørende konkurransen vil avgjøre hvem som vinner tittelen som overall vinner i World Snowboard Tour.

- Større prestasjon enn langrennsgullet i Val di Fiemm, det mener daglig leder i The Arctic challenge Henning Andersen som sier følgende om Ståle: - Det at Ståle har klart å kvalifisere seg til finale i begge grener, med samtlige av verdens beste kjørere til stede, er en mye større prestasjon enn de norske VM-gullene i Val di Fiemme og i skiskytter-VM. Nivået er så mye høyere i snowboard, som er en verdenssport, mener Andersen.

Resultater og startliste for finalen finner du her

Torstein i semifinalen.

Avgjørende for Sandbech
Ståle Sandbech har hatt en strålende sesong med en perlerad av pallplasseringer i slopestyle og big air. Han ble nummer to på big air-rankingen – kun ett poeng fra å vinne tittelen, han er i dag nummer tre på slopestylerankingen og nummer fire sammenlagt. Et godt resultat i denne ukes konkurranse kan bli avgjørende for om Ståle kan heve sammenlagtpokalen for andre år på rad.

Ståle har hatt en hektisk sesong, og vil se an sine resultater i US Open før han bestiller flybilletter til Oslo. Han skal kjøre både slopestyle og halfpipe denne uka før han eventuelt reiser til The Arctic Challenge med mål om seier. Hvis han fortsatt har sjans til å vinne etter denne ukas konkurranser, kommer han til Oslo.

- For Ståle er det avgjørende om han vinner sammenlagt tittelen som i fjor i World Snowboard Tour sier landslagssjef Thomas Harstad som roser Sandbech for hans prestasjoner så langt dette året. – Han har kjørt jevnt godt og dette betaler seg med en mulig overallseier i serien, sier han.

TV2 sender eventet
TV2 har kjøpt rettighetene til å vise hele verdenscupen og sender derav slopestylefinaler på TV2 sport fredag kl. 19.30 og lørdag live kl. 18.30.
Snowboardforbundet vil oppdatere fortløpende fra alle konkurranser både via pressemeldinger og på snowboardforbundet.no

Konkurranseprogram:
Onsdag 27.02: 17.00 norsk tid: SS semifinaler damer//19.20: SS semifinaler menn
Torsdag 28.02: 19.20 norsk tid: HP semifinaler menn
For at se kvalifiseringen live: http://www.burton.com/US-Open/usopen_splash,default,pg.html
Fredag:01.03: 18.30: SS finaler menn// 21.30 SS finaler damer
TV 2 sender kl. 19.30 på TV2 sport
Lørdag: 02.03: 18.30 norsk tid: HP finale menn
TV 2 sender live fra eventet kl. 18.30 på TV2 sport

Eventside: http://www.burton.com/Live-Coverage Results/usopen_livecoverageandresults,default,pg.html
Resultater også tilgjengelig på: http://live.eim-solutions.com/uso2013/contestpart/show/3893