Torstein, Ståle, Aleks og Brage videre til finale i Burton European Open. Foto: Snowboardforbundet

FIRE NORDMENN TIL FINALE I SLOPESTYLE

Skrevet av Trude Alnæs, 07. Feb, 2013

LAAX, SVEITS: World Snowboard Tour er denne uken i den sveitsiske fjellandsbyen Laax med det velkjente eventet Burton European Open. Etter semifinaler er fire nordmenn videre til finale torsdag. Torstein Horgmo (25) fra Trondheim kvalifiserte som nummer en etter et perfekt gjennomført run

Torstein Horgmo suveren i semifinalen

Torstein Horgmo leverte solid og stilfullt i begge sine run. Han ledet etter første runde, inntil X Games vinner Mark Mcmorris gikk forbi han etter sitt første run. Etter andre run var Torstein igjen på toppen og vant semifinalen med 91,5 poeng foran Mcmorris med 83,17.

Fire nordmenn kjører finale torsdag

I tillegg til Torstein kvalifiserte også Rykkinn-kameratene Ståle Sandbech (19) og Aleksander Østreng (21) meget bra og endte på hhv. 5 og 8 plass av totalt 12 finalister. Østreng innehar førsteplassen fra i fjor, og tok også 3. plass i verdenscpen i big air i Innsbruck forrige lørdag. Rekruttlandslagskjører Brage Richenberg (20) fra Lillehammer leverte også til finale i dag. Han endte som nummer ni og er dermed godt innenfor kravet til finaleplass.

Vanskelige værforhold

Været har vært en utfordring de første dagene, og grunnet et stort snøfall og vind måtte arrangøren utsette første, og deler av andre dag. Onsdag var det derimot full klaff og semifinalen i slopestyle ble gjennomført i sol og fine forhold. Som en konsekvens av endret program utgikk damenes kvalifisering og semifinale. Alle kvinnelige kjørere stiller derfor til start i semifinale i morgen hvor de seks beste kjører finale direkte etter dette.

TV2 sender live fra eventet
TV2 har kjøpt rettighetene til å vise hele verdenscupen og sender derfor slopestylefinaler live på hovedkanalen torsdag 07.02 fra 13.05 til 14.35, samt halfpipefinaler samme tid 08.02

Snowboardofrbundet vil oppdatere fortløpende fra alle konkurranser både via pressemeldinger og på snowboardoforbundet.no

For live resultater last ned iphone app: eFan og følg konkurransene direkte