Silje Norendal vant slopestyle i X games, og Ståle Sandbech fikk en ny tredjeplass

Historisk seier i X games til Silje Norendal

Skrevet av Dina Treland, 25. Jan, 2014

Aspen, USA: X games regnes som verdens største snowboardkonkurranse, noen ser også på den som større enn OL. Silje Norendal (20) fra Kongsberg tok nettopp gull i Aspen, og sikret at Norge også i år fikk med seg en gullmedalje hjem. Det er første gang noen sinne at en norsk jente tar gull i Aspen, og er en stor milepæl i norsk snowboardhistorie.

Utkonkurrerte storfavoritt og fire ganger X Games-vinner

-Dette betyr helt enormt mye, jeg har drømt om X games gullmedalje siden jeg var veldig liten. Jeg har slitt veldig under trening her, og har ikke greid å lande noe run, så det er ganske stort bare å bevise for meg selv at jeg kan prestere under press. Forhåpentligvis kan jeg nå ta med meg litt selvtillit herfra til Sotchi, sier en lykkelig Silje.

Jentene kjørte bra helt fra starten av, og Silje Norendal (20) fra Kongsberg ledet en liten stund i første run. Storfavoritten Jamie Anderson tok imidlertidig ledelsen etter sitt første run med 95,66 poeng og holdt lederposisjonen helt til finalen nærmet seg slutten. Silje valgte et enda vanskeligere run i sitt siste forsøk, og ble betalt med 96,00 poeng og en gullmedalje. Silje vant også den europeiske utgaven av X games i fjor, men hun har aldri før vært på pallen i Aspen som regnes som den absolutt mest prestisjefylte av de to eventene.

Landslagstrener Thomas Harstad er veldig stolt av Silje:

-Hun leverte sitt livs run når presset var på det største. Hun hadde problemer under trening, men samlet seg i finalen og viser at hun er blitt sterk psykisk og at hun er en utrolig god snowboardkjører

Kjersti Buaas kjørte solid i sitt andre run, mens hun feilet litt i de andre to, og måtte se seg fornøyd med fjerde plass bak canadiske Spencer O´Brien.

Ny tredjeplass til Ståle Sandbech

Dagens slopestylefinale var preget av mye fall, på grunn av det ekstremt høye nivået. Samtlige nordmenn falt i begge de to første runs, men i tredje og siste run gikk det bedre. Ståle Sandbech (20) fra Rykkinn kjørte supercleant, fikk 90 poeng og kom på en fin tredjeplass også i dag, samme plassering som under gårsdagens Big Air-finale. Han har hele sesongen vært stabil, og hentet flere gode plasseringer.

Progresjon i sporten

For første gang noen sinne fikk vi se back to back trippelcork, altså trippelcork på to hopp på rad, av den canadiske vinneren Maxence Parrot. Han imponerte også stort på raildelen, blant annet med en hardway bs 450. For sitt beste run fikk han 96,33 poeng. Landsmannen Mark McMorris som har vunnet slopestylekonkurransen i X games de siste to årene måtte i dag nøye seg med andreplass med sine 95,66 poeng.

Aleksander Østreng (22) fra Rykkinn var første mann ut i siste run, og landet med et par småfeil. Dette tok han til en foreløpig tredjeplass, men endte til slutt opp som nummer 4 etter at Ståle tok over bronseplassen. Verken Torstein Horgmo (26) fra Trondheim eller Emil André Ulsletten (20) fra Dombås hadde helt dagen og feilet i alle sine run. Torstein endte til slutt opp på 6. plass og Emil på 8. plass.

Bilder til fritt bruk for presse på følgende link. Fotokred: snowboardforbundet  (oppdateres i løpet av kvelden)