To dager igjen til det smeller i Beijing. Foto: Snowboardforbundet

Sesongens første verdenscup i big air i spektakulære "Fugleredet"

Skrevet av Trude Alnæs, 05. Des, 2013

BEIJING, KINA: Lørdag blir det tett mellom nordmennene på startlisten under Air&Style i Beijing. Ståle Sandbech (20) fra Rykkinn og Ulrik Badertscher (25) fra Hakadal, som begge har vært på pallen i konkurransen de siste to år, er blant storfavorittene i den første big air konkurransen i verdenscupen denne sesongen.

Pallen i fjor. Peetu, Yuki og Ståle på pallen. Foto: World Snowboard Tour

Norske favoritter

Big air konkurransen Air&Style i Beijing er svært prestisjefylt, og startlisten inneholder store navn fra hele verden som blant annet Finske Peetu Piiroinen og Japanske Juki Kadono og Amerikanske Eric Willett. Norge stiller med fem landslagskjørere, og har flere som kan hevde seg helt i toppen i det celebre selskapet.

Air&Style-vinner 2011, Ulrik Badertscher, og fjorårets tredjeplass, Ståle Sandbech stiller, sammen med Gjermund Bråten (23) fra Torpo, Emil Andre Ulsletten (20) fra Dombås og Torgeir Bergrem (22)fra Klæbu.

Landslagssjef Thomas Harstad mener det er gode sjanser for å se nordmenn på pallen under årets konkurranse. - Vi kommer med et meget sterkt lag der vi har flere utøvere som har levert topp resultater i Big Air tidligere denne sesongen. Med en utrolig bra oppkjøring tror jeg vi skal ha gode muligheter til å levere bra resultater også i år.

I skrivende stund bygges det som vil bli den største snowboard-rampen i historien, i Fugleredet. Tre- og stålkonstruksjonen skal gi kjørerne enda bedre tid til å utføre spektakulære triks foran en fullstappet stadion lørdag.

Kim Rune Hansen fra Hamar er ikke på landslaget, men stiller også i konkurransen.

Konkurransen begynner kl 13.30 på lørdag og streames live på http://new.livestream.com/airandstyle/Beijing2013

For mer informasjon om konkurransen se: http://www.air-style.com/location/beijing/

Verdenscupåpning  i Snowboardcross  i Østerriket

Snowboardcrosskjørerne Helene Olafsen (23) fra Kolbotn og Stian Sivertzen (24) fra Kongsberg kjører begge verdenscupåpning i snowboardcross i Montafon i Østrriket i helgen. Finalene kjøres på lørdag fra kl 12.30. Du kan se direktesendting på Eurosport 2 fra kl 13.00. Både Helene og Stian er sterke medaljekandidater for OL i februar og er klare for å teste formen i første konkurranse denne helgen.

Snowboardforbundet oppdaterer saken etter finalene.

Stian i kvalifiseringen i VM i Canada i 2013. Foto: Snowboardforbundet

Info om eventet: http://www.fis-ski.com/snowboard/cross/events-and-places/event=33280/race=11048/index.html