Kom å se finalen i The Arctic Challenge lørdag 9 mars. Hirano er en hot gullkandidat i finalen. Foto: snowboardermbm

Verdens beste snowboardere klare for Oslo!

Skrevet av Ida Alstermark, 05. Mar, 2013

I morgen ankommer de beste halfpipe-kjørerne i verden til Oslo for The Arctic Challenge. Med vidunderbarnet Ayumu Hirano fra Japan i spissen, er utøverlisten enda sterkere enn under VM. Ståle Sandbech kommer for å kjempe om sammenlagtseieren i World Snowboard Tour i Oslo Vinterpark lørdag 9. mars.

Vidunderbarnet Hirano vs verdensmester Ipod

Selv om Ayumu Hirano kjørte kanskje verdens høyeste halfpipe-run i US Open på lørdag, har ikke verdensmester Iouri Podlatchikov  (SUI) tenkt gi 14-åringen en walk-over. Iouri, eller Ipod som han kalles i snowboardkretser, har tekniske tricks som overgår Hirano en smule. Men det er flere som kan slå den unge og lille japaneren: Louie Vito, som er kjent for sine tekniske men lave tricks, har økt høyden sin betraktelig og fremstår som er seriøs utfordrer. Scotty Lago (USA), som slo Shaun White (USA) i US Open kvalifiseringen, er også en mann å følge med på.

Halfpipekjøring til nye høyder

Totalt kommer 24 utøvere Oslo denne uken for å kjøre superpipen i Wyller. Den holder samme kvalitet som under VM i fjor, som mange mener var verdens beste halfpipekonkurranse. Siden da har nivået økt ytterligere, og vi kan forvente oss halfpipekjøring som vi aldri har sett i Norge før. Det er spesielt Ayumu Hirano som har løftet snowboarding til nye høyder, for å si det bokstavelig. Han er det største snowboardtalentet siden Shaun White, og han går høyere i pipen enn alle andre.

Ståle Sanbech tok X-games Bronse i Big Air tidligere i sesongen. Foto:TV2

Ståle kjemper om sammenlagttittelen

Ståle Sandbech har kjempet med finske Peetu Piiroinen gjennom hele sesongen om sammenlagtseieren i World Snowboard Tour. Begge to klarte på mirakuløst vis å kvalifisere seg til finalene i både slopestyle og halfpipe i US Open. Uheldigvis for Ståle så gikk brettet hans som gaffel i smør i det tette snøværet i Vail, og han fikk aldri fart nok til å gjennomføre et eneste slopestyle-run. I halfpipe var han uheldig og falt i alle tre runs. Nå har Peetu en solid ledelse på 237,08 poeng (reelt sett 207,24 poeng når vi trekker fra deres dårligste resultat). Ståle har en teoretisk mulighet til å vinne sammenlagtseieren, og vi kan ikke annet enn å hylle ham for å kjøre løpet helt inn.

Finn all informasjon om TAC og lørdag 9.mars her.

Les mer, inviter venner og del arrangementet på Facebook.