Burton European Open denne uka. Foto: Snowboardforbundet

VERDENSCUP I HALFPIPE/ SLOPESTYLE OG NM I SNOWBOARDCROSS

Skrevet av Trude Alnæs, 05. Feb, 2013

LAAX, SVEITS/ KONGSBERG: World Snowboard Tour er denne uken i den sveitsiske fjellandsbyen Laax med det velkjente eventet Burton European Open. Hele det norske landslaget er tilstede med deltakere i halfpipe og slopestyle. Søndag arrangeres NM i snowboardcross i Kongsberg, og bronsemedaljør Stian Sivertzen er hjemme til eventet.

Store mengder pudder forsinker eventet
Natt til mandag falt det store mengder snø i Laax og gjorde at kvalifiseringene ble skiftet ut med ekte glede og puddershred. Kvalifiseringene i både slopestyle og halfpipe blir derfor kjørt i dag i steden.

Verdenscupen med flest norske deltakere

Formatet er et såkalt ”Open-format”, dvs at kjørere helt i starten av sin karriere kan stå på startstreken sammen med noen av verdens beste kjørere. Dette er det eneste åpne eventet i Europa og totalt vil det være mellom 350 og 400 deltagere fordelt på halfpipe og slopestyle.

I tillegg til det norske landslaget stiller mange rekrutt og yngre kjørere til kvalifisering i konkurransen. Følgende norske landslagskjørere skal kjøre slopestyle: Aleksander Østreng (21) fra Rykkinn, Gjermund Bråten (22) fra Torpo, Ståle Sandbech (19) fra Rykkinn, Ulrik Badertscher (24) fra Nittedal, Torgeir Bergrem (21) fra Klæbu, Torstein Horgmo (25) fra Trondheim, Helene Olafsen (22) fra Kolbotn, Silje Norendal (19) fra Kongsberg, Kjersti Buaas (31) fra Trondheim. Landslagskjørere i halfpipe: Roger Kleivdal (24) fra Geilo, Fredrik Austbø (24) fra Stavanger.

TV2 sender live fra eventet
TV2 har kjøpt rettighetene til å vise hele verdenscupen og sender derfor slopestylefinaler 07.02 fra 13.00 til 14.30, samt halfpipefinaler samme tid 08.02

Snowboardofrbundet vil oppdatere fortløpende fra alle konkurranser både via pressemeldinger og på snowboardoforbundet.no

NM i Snowboardcross

Søndag er det klart for norgesmesterskap i snowboardcross i Kongsberg. Norgesmesterskapet er i år spredt på tre destinasjoner med Kongsberg og snowbaordcross som den første. Halfpipe vil bli avholdt i Wyller 17. mars og i juni avsluttes det hele med big air og slopestyle i sommerskisenteret i Stryn.

Med VM-bronse i lomma er Stian Sivertzen (23) klar for å kjøre NM i sin hjemby på søndag før han fortsetter OL kvalifiseringen men worldcup og prøve-OL i Sotschi, Russland.

Program: Tirsdag: kvalifisering HP og SS
Onsdag: SS semifinale damer og menn
Torsdag: 10.45-11.30: SS finaler damer// 13.00-14.30: SS finaler menn
Fredag: 10.45-11.30: HP finaler damer// 13.00-14.30: HP finaler menn