Landslagskjører i dramatisk bilulykke

Snowboardtalent Tina Steffensen (17) øvelseskjørte da front-mot-front-kollisjonen inntraff.

Den 13. mai klokken 17:58 får politiets operasjonssentral beskjed om at to biler har frontkolidert i 80-sonen i Flatdal. Flere luftambulanser blir rekvirert til stedet. Begge bilene er totalvraket.

– Jeg tenkte bare «hvordan skal jeg komme meg ut». Ingen av dørene gikk opp. Så begynte det å lukte brent, og da fikk jeg panikk. Jeg merket ikke at jeg hadde vondt og blødde før etter vi kom oss ut av bilen, sier Tina Steffensen.

Det 17 år gamle snowboardtalentet var på vei hjem fra en snowboardhelg på Folgefonna sammen med sine foreldre og lillebror. Tina satt bak rattet og øvelseskjørte da motgående bil kom over i hennes kjørefelt.

– Jeg følte det var som å tryne på snowboard. Du rekker å se at det går galt, tenker «faen», og så smeller det. Du rekker ikke så mye mer enn det. De andre har fortalt at de tenkte «nå kommer vi til å dø», men det gjorde vi heldigvis ikke.

Etter mistanke om indre blødninger blir mor og lillebror fløyet med luftambulanse til Rikshospitalet. Far blir med, mens Tina fraktes i sykebil til Skien sykehus. Heldigvis har familien hatt veldig flaks og kommer unna med noen brukne ribbein, stive nakker og mindre skader.

– Vi har vært og sett på bilen i ettertid, og da tenker man at vi har vært veldig heldige, for den er helt vraket, sier Steffensen

Røk korsbåndet
Ulykken har utvilsomt vært en traumatisk opplevelse for familien Steffensen, men nå er Tina tilbake i trening på Olympiatoppen, sammen med resten av landslaget.

– Det har vært noen tøffe dager, da man kan begynne å gråte av alt, men de første dagene var verst. Vi har snakket mye om ulykken hjemme, og det går bedre nå. Men så ble det litt ekstra tøft etter jeg fikk vite at jeg ble skadet.

Kneet til snowboardtalentet hadde nemlig hovnet opp etter kollisjonen. Hun hadde en dårlig følelse, for det kjentes likt ut som da hun røk fremre korsbånd på slutten av 2017-sesongen, en skade som ennå ikke er fullt rehabilitert. Undersøkelser på Olympiatoppen viste at det var det bakre korsbåndet på det andre beinet som hadde røket i bilulykken. Det er en mindre alvorlig korsbåndsskade hvor rehabilitering innebærer to måneder med skinne på benet.

– Jeg er ganske utålmodig! Nå har jeg vært skadet lenge, og alt jeg vil er bare å bli helt bra igjen. Jeg er kjempeivrig på å kjøre snowboard. Forhåpentligvis rekker jeg være å bli frisk før Australia og New Zealand-turen i høst.

Stort talent
Tina Steffensen slo for alvor gjennom i 2017-sesongen, som 16 åring. Først dominerte hun i norgescup, så vant hun kongepokal på NM og NM sammenlagt, før hun ble tatt ut på landslaget.

– Tina er det største talentet vi har på jentesiden, bak Silje Norendal. Det er derfor hun ble tatt ut på landslaget i så ung alder. Hun har lært veldig mye av korsbåndsskaden det siste året. Det er vanskelig å motivere seg når du går fra en skade til en annen, men hun er ikke bare en god snowboarder, hun er også sterk mentalt. Dette er jeg sikker på at skal gå bra. Jeg tror ikke det kommer til å påvirke den kommende sesongen noe særlig, sier landslagstrener Marius Håker.

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars
16.3.2024

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars

Her finner du tidsskjema for NC big air og NM halfpipe

WC slopestyle Tignes
13.3.2024

WC slopestyle Tignes

World Cup slopestyle Tignes, Frankrike

Recap fra NC Slopestyle Geilo
12.3.2024

Recap fra NC Slopestyle Geilo

Recap fra NC slopestyle Geilo

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller
11.3.2024

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller

Her finner du påmelding og tidsskjema!

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik
11.3.2024

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik

Finn påmelding til lørdagens Norgescup i skate i Larvik her!

Natural Selection 2024
7.3.2024

Natural Selection 2024

10.–17. mars er det klart for en av årets store høydepunkt innen snowboarding, Natural Selection Tour!