Leenderts og Eilertsen vant på Hovden

Helgens norgescup i slopestyle på Hovden vil nok bli husket i lang tid for både deltakere og publikum. Hovden disket opp med en særdeles bra park, og snøen var upåklagelig etter et snøfall tidligere i uken. Med slike forhold følger også uvanlig bra kjøring!

Emil Leenderts fikk dagens høyeste score, og stakk av med seieren i herreklassen.

-Jeg starta dagen med å være syk, og hosta opp litt godsaker. Da jeg kom meg i bakken var det supergøy, coursen er veldig bra. Det var sykt fett at coachene også var med! Målet mitt var å slå CC, treneren på NTG, og det gjorde jeg, så dagen var helt prima, forteller Emil.

Emil sitt run bestod av fs blunt pretzel, cab 180 boardslide og 5050 bs 360 på railsa og bs 720, fs 540 og sw bs 900 på hoppene.

Fredrik Ellingsen Kjærby tok andreplassen bak Emil. Foto: Process Films / Håkon Høiland

Bruker norgescupen som forberedelse til verdenscup

Nok en gang var det Hanne Eilertsen som endte på topp i dameklassen. Med dette tok hun sin tredje strake norgescupseier, og har dermed vunnet alle norgescupene til nå denne sesongen.

-Det var veldig gøy. Dritgøy! Det var veldig bra hopp, de har både bra størrelse og er bra laget. Og railsa var gøye, de var liksom lette nok til at man kan gjøre mye på de.

Vinnerrunnet hennes var 5050 bs 180, sw bs blunt 270 og cab 180 fs 180 på railsa og sw bs 180, bs 540 og cab 540 på hoppene.

Neste stopp for Hanne blir verdenscup i italienske Seiser Alm.

-Jeg tenkte at det her blir practice til Seiser Alm, så jeg prøvde å øve inn et run her, eller i alle fall noen triks jeg kan gjøre der. Jeg føler jeg fikk gjort det, så det var gøy.

Fra andreplass i World Rookie Fest til seier på Hovden

Det var høyt nivå og jevnt i toppen i guttenes juniorklasse, der Øyvind Kirkhus til slutt stod på toppen av pallen.

-Jeg er veldig fornøyd med egen innsats, og at jeg landet runnet mitt.

Øyvind har hatt noen travle uker i det siste før han kom til Hovden for å kjøre norgescup:

-Jeg var på juniorlandslagssamling i Absolute Park, det var ca. to meter nysnø, så det var litt for mye av og til! World Rookie Fest i Livigno gikk det veldig bra for min del, jeg trodde ikke jeg skulle få andreplass der, men så skjedde det! Da ble jeg veldig glad.

Øyvind beskriver det som både koselig og gøy å vinne, men det er allikevel noe annet enn seieren som er hans morsomste historie fra dagen;

-Treneren vår klarte å miste nøkkelen til bussen, så noen sin bagasje er stuck i bussen. Nå må vi kanskje kjøre hjem til Geilo i en HSG-buss, ler Øyvind.

Foto: Process Films / Håkon Høiland

I jenter junior var det Bettina Roll som imponerte mest, med blant annet en sw bs 360, foran Maria Mylius og Stine Espeli Olsen.

Like morsomt å kjøre norgescup

Odin Røhrt tok sin andre seier på en uke, der han fulgte opp seieren fra grom-klassen i World Rookie Fest med å vinne klassen for yngre junior på Hovden.

-Jeg tror kanskje at det er den morsomste parken jeg har kjørt på norgescup. Det var gøy at det var tre rails og tre hopp. Alle railsa var veldig morsomme, sier Odin.

Odin forteller også om hvordan det var å kjøre World Rookie Fest i Livigno:

-Det var gøy! Jeg var veldig stoka på det. Det var litt større hopp enn her, men jeg synes det er like morsomt å kjøre norgescup!

I jenter yngre junior tok Kamilla Espeli Olsen seieren foran Cornelia B. Osther

Resultater