– Marcus landet runet sitt etter en time på første trening

Vi har snakket med landslagssjef Per Iver Grimsrud før nattens slopestylekvalifisering for menn.

Klokken 02:00 i natt starter OL for snowboarderne. Da skal Torgeir Bergrem, Mons Røisland og Marcus Kleveland i aksjon. De kjører heat 1, sammen med blant andre Sebbe de Buck, Sebastien Toutant, Roope Tonteri og Chris Corning.
Klokken 05:00 er det klart for heat 2, hvor Ståle Sandbech skal i aksjon. Der får vi også se Mark McMorris, Red Gerard og Maxcence Parrot.

Seks kjørere fra hvert heat går videre til en tolvmannsfinalen natt til søndag.

For å lodde stemningen før kvalifiseringen har vi tatt en prat med landslagssjef Per Iver Grimsrud.

Per er klar for OL. Arkivfoto: Glenn C. Pettersen

Hvordan går det der nede – har noen fått NORO-viruset ennå?
Haha, nei vi er flinke til å vaske henda og være som langrennsløpere nå. Vi kjeder oss litt. Vi har jo vært her siden 3. februar. Det er ikke vanlig for oss å ha så god tid før konkurransene, så vi løper litt på veggen. Støtteapparatet har brukt tiden på hardøkter på gymmen, Mons har spilt saksofon. Vi får tiden til å gå. Det føles som en stor skolelir. Alle har uniformer på og bytter pins.

Haha, saksofonen har fått litt oppmerksomhet?
Ja, han kjøpte seg det på vei hit for å få tiden til å gå. Han får oppmerksomhet og applaus her nede med den. Hopperne bor rett under oss og skal sove lenge for de konkurrerer sent. Så han har fått beskjed at han ikke må spille noe før 11-12 tiden på dagen.

Spist noe spenstig ennå?
Det er bra matsal her. Sondre (Hylland) holder seg til pizza og rød-cola. Han og Marcus holder det vestlig, mens vi andre har turt å utforske litt mer.

Hvordan er løypa?
Den er bra. Kjørerne er fornøyde. Railsene er svære. Hoppene gikk greit å kjøre seg inn på. Det eneste er dersom det kommer vind, da kan fart bli et problem. Det er meldt litt til helgen. Og så er det en krevende løype fordi det er så mye muligheter, men vi begynner å finne ut av det.

Var det noen overraskelser i forhold til tegningene dere hadde sett?
Nei, egentlig ikke. Den største overraskelsen var nok railsa. De er store og lange! Hippene er ikke så store, på det første kan du rekke trippel, andrehoppet er ganske lite og sistehoppet er ganske standard. Det har vært lettere å kjøre seg inn enn løypa i Sotsji.

Hvordan har treningene gått?
Marcus er den som har kjørt best. Han landet runet sitt etter en time på første treningsdag. Maxcence og Mark er også «på». Chris Corning har kjørt bra. Det er de fire som har utmerket seg på trening. Jamie Anderson har utmerket seg blant jentene.

Hvordan går det med Ståle og Torgeir som har hatt litt småskader?
Det går bedre med dem. Ståle er litt stiv, men begynner å gjøre 1080er nå. Han bruker mye tid på å varme opp kroppen og da går det greit. Torgeir føler seg bra. Han må teipe albuen, men det ser ikke ut til at noe av det påvirker dem noe særlig.

Lykke til i natt, boys!

LES OGSÅ: Sendeplan for snowboardgrenene i OL

LES OGSÅ: Kronikk: Actionsporter i OL - til hvilken pris?