Moen får VM på hjemmebane

Para-VM i boardercross og banked slalom til Hafjell i 2021.

– Å kunne kjøre VM på hjemmebane blir helt rått! Arrangementet er en stor og spennende mulighet, ikke bare for oss som har som mål å delta, men også for para-snowboard og para-vintersport. Jeg gleder meg til 2021, sier paralandslagskjører Kristian Moen.

Han vil være 21 år når lekene holdes i februar 2021.
– Dette er en stor dag for Kristian og alle de andre parautøverne på snø. Vi i Snowboardforbundet gleder oss til å bidra som arrangør, sammen med Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund, av tidenes første Para-VM Vinter, og vi takker Kulturdepartementet og Stiftelsen VI som gjør dette mulig.

Stiftelsen VI ble nylig lansert for å rette opp i ubalansen mellom funksjonsfriske og funksjonshemmede. Stiftelsen arbeider for de funksjonshemmedes muligheter og rettigheter.
– VI skal skape muligheter, drømmer og håp. VI skal skape helter og rollemodeller som motiverer og viser vei for fremtidige generasjoner, sier styreleder i Stiftelsen VI og konsernsjef i Aker ASA, Øyvind Eriksen.

Verdensmesterskapet er tildelt av Den internasjonale paralympiske komité (IPC).
— Dette er første gangen vi skal arrangere et samlet para-VM vinter i ett arrangørland. Lillehammer har en lang tradisjon for å arrangere store arrangementer, og Norge er et land fullt av lidenskap for både ski- og snøsport, så det kunne ikke bli et bedre sted for dette, forteller Dimitrije Lazarovski, leder for verdens para snøsport i IPC.

Til mesterskapet er det forventet cirka 750 (utøvere, ledsagere og trenere), og gjennomføringen vil kreve cirka 400 frivillige. At Lillehammer er tildelt verdensmesterskapet innebærer også at det går mot enten verdenscup eller europacup i para-snowboard før 2021. Det vil i så fall være første gang.