NIF-ja til skate i Snowboardforbundet

I dag sa styret i NIF ja til søknaden fra Snowboardforbundet om opptak av skateboard som en idrett i NIF, organisert under Snowboardforbundet. Med det er enda en milepæl på veien mot et felles Brettforbund passert.

LES OGSÅ:
Vil samarbeide i ett forbund

Brettsportene er sammen en global ungdomsbevegelse og har samme opphav, men har til nå ikke samarbeidet om organisering. Dagens «ja» fra Norges idrettsforbund og Olympiske og paralympiske komite (NIF) lar skaterne og snowboarderne i Norge samles ett felles forbund.

Brettkontroll
- Vi samarbeider for å ta kontroll over egen kultur og sport i møte med OL og stor kommersiell interesse. Vi er to ulike sporter, men har også mye til felles. Sammen får vi gjort mer for brettmiljøet, enn hver for oss, sier Ola Keul, president i Snowboardforbundet.

- Nå er skateboard OL-gren, «like it or not». Da må vi skatere enten organisere oss selv, eller så vil noen andre gjøre det. Vi har valgt å ta kontroll over egen sport og søke et samarbeid med våre venner i Snowboardforbundet. Sammen står vi sterkere i arbeidet for blant annet flere og bedre anlegg, arrangementer og rekruttering til sporten, sier Per Olav Hetland, president i Norsk Organisasjon for Rullebrett (NORB).

Samarbeidet gjør også at norske skatere kan forsøke å kvalifisere seg for deltagelse i OL i 2020 i Tokyo, hvor skateboard (og surfing!) står på OL-programmet for første gang.

Se pressemelding fra NIF om dagens vedtak.

Snowboardforbundets Lisa Mari Watson og Ola Keul sammen med Joakim Wang, Henning Braaten, Per Olav Hetland og Fridtjof Krogvold fra NORB.

Dette har skjedd

• 31 juli 2016: NORB inviterer til åpent møte under skate-NM om fremtiden til skate som mulig OL-gren. Snowboardforbundet deltar.
  • 3 august 2016: IOC vedtar formelt at skateboard blir OL-gren.
  • 29 oktober 2016: NORB holder ekstraordinært årsmøte. Vedtar enstemmig at «å starte og fullføre prosessen, med å organisere seg i norsk idrett, med mål om å etterstrebe best mulig organisasjonsmodell for skating i Norge». 65 av 65 klubber stemte for.
  • 15 desember 2016: Styret i NORB bestemmer enstemmig å forankre skateboard i NIF i et samarbeid med Snowboardforbundet. NORB og Snowboardforbundet går i dialog om hvordan et samarbeid kan organiseres.
  • 16 februar 2017: NORB og Snowboardforbundet søker NIF om støtte til arbeide for å se på hvordan skateboard og snowboard kan samarbeide.
  • 11 mars 2017: NIF bevilger midler til arbeidet.
  • 18 juni 2017: Snowboardforbundets Årsmøte vedtar enstemmig å inngå en samarbeidsavtale med NORB og å søke NIF om at skateboard skal bli en gren under Snowboardforbundet. Årsmøtet vedtar også at en på sikt ønsker å jobbe for et felles Brettforbund. 21 august 2017: Snowboardforbundet søker NIF om opptak av skateboard som gren.
  • 31 august 2017: Snowboardforbundet og NORB inngår samarbeidsavtale. Les avtalen her.
  • 31 august 2017: Styret i NIF vedtar at skateboard tas opp som en idrett i NIF.