Østreng om årets triks

Vi har snakket med mannen som inspirerte oss til å lage årets triks-prisen på Snowboardawards.

I 2015 kom trikset som sjokkerte snowboardverdenen. Vi snakker ikke om Billy Morgans quadcorkden 16. april. To uker før briten unektelig tok snowboarding til et nytt nivå, var det nemlig et annet triks som i enda større grad fikk praten til å gå i snowboardmiljøet. Aleksander Østreng gjorde noe vi ikke helt forstod – en sving på flata inn i en slags salto. Trikset ble et bevis på at snowboard også kan utvikle seg enda mer i en kreativ retning, samtidig som vi ser større rotasjoner og flere corks. Før Snowboardawards i 2015 fant vi ut at vi måtte hylle triks som dette ved lage en ny pris. Noen år for sent vil mange si, ettersom det årlig blir gjort triks som fortjener litt ekstra oppmerksomhet.
I forkant av lørdagens Snowboardawards tok vi triks-praten med Aleksander Østreng.

Har du et triks fra norsk snowboardhistorie du synes hadde fortjenet å vinne årets triks?
Det er så mange triks som stikker seg ut gjennom historien at det er vanskelig å bare velge ett. Det kommer jo hele tiden nye triks og nye varianter. Hvis jeg må velge en favoritt gjennom tidene må de bli backside 720-methoden til Torgeir. Den var konge!

Hva tenker du bør være kriteriene for å vinne årets triks?
Det er vel at det burde være noe som er litt nytenkende, uten å nødvendigvis bare være litt mer eller litt større enn andre triks som er blitt gjort.

I fjor vant Fridtjof Sæther Tischendorf med sin «FutureFlip». Noen vil kanskje si det var kontroversielt at han vant over Marcus Kleveland sin quadcork. Hva tenker du?
Jeg syntes det var helt fair. Det handler ikke alltid om å bygge på det andre gjør, men tenke litt selv og skape noe nytt og annerledes. Og derfor synes jeg det er helt greit. Og så tenker jeg det er ålreit med en pris som gir litt shine der alle har sjansen til å komme på noe kult, og ikke bare de villeste triksene.

Har du noen personlige favoritter blant årets nominerte?
Det er mange kule triks. Alle er unike på sin måte, så det er jo kult! Litt usikker på hvilken som er favoritten da – Marcus sin kanskje.

Se de nominerte her:

Noen andre som fortjener pris i år?
Det er mange som fortjener priser. Mange ildsjeler og flotte folk som står på å hjelper snowboard i riktige retninger, men kanskje alltid er bak kulissene.

Grattis med rå part i Transworld-filmen (Arcadia) forresten! Er du fornøyd?
Takk, jo er ganske fornøyd. Det er alltid ting man skulle ønske man fikk gjort, men er veldig stoka på å ha en blanding av street og backcountry.

Hva er planen for vinteren?
Det blir vel å jobbe med et videoprosjekt, men akkurat hva det blir er jeg ikke helt sikker på ennå. jeg har lyst til å gjøre noe litt annet enn å filme en part for Transworld siden jeg har gjort det to år på rad nå. Selvfølgelig takknemlig for at jeg har fått sjansen til å gjøre det da.

Dagen før Snowboardawards har Martin Stuve Strøm, som filmer deg, premiere på sin skatefilm «Layers». Har du part der også eller?
Ingen part, men kanskje et par triks! Jeg har tatt det rolig i sommer altså!

Bli med på Snowboardawards afterparty og premiere av den nye Shredbots-filmen

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!