Parkguide: Hovden

Les om Hovden i denne ukas parkguide!

I Parkguiden går Norsk Tipping og Snowboardforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å vise frem all den fantastiske innsatsen som legges ned for at vi skal ha det mest moro på brett. Artiklene skal være informative, så du vet mest mulig om de ulike parkene du kan besøke i vinter.

Denne ukas park er Hovden. Hovden er en av Norges mest populære anlegg med tre parker og rundt 80 elementer. Vi har tatt en prat med parksjef Chris Christensen.

Først og fremst: hvem jobber i parken?
Jeg står selv for all bygging og har med meg tre shapere. Disse er Chris Dallat, Joachim Skog og Sindre Tveiten. Vi har også et skigymnas som kommer med innspill og hjelp, pluss ekstra hjelp fra lokale helter.

Hva er nyhetene fra parken i år?
Det er blant annet planer om å utbedre rail-parken med nye rør. Vi prøver også å gjøre forandringer gjennom hele sesongen, slik at det ikke blir det samme fra start til slutt. Det ser jo også mye freshere ut med noen forandringer.

«Hovden er etter min mening det kuleste stedet å kjøre park i Norge, på grunn av ett
rått snowboardmiljø og flinke parkbyggere»
- Markus Olimstad

Henning Bjønness i railparken. Foto Andreas Fausko

Hva tenker dere på når dere bygger parken?
Vi ønsker å legge til rette for kreativ kjøring, og tenker mye på flyt og variasjon. Vi er også opptatt av hvordan elementene blir plassert i forhold til terreng med tanke på slitasje og fart.

Ser dere noen inspirasjon fra andre parker?
Vi prøver alltid å finne ideer i andre parker og arrangement. Vi må jo følge litt med på hva som skjer, og så prøver vi gjerne å lage vår egen vri på det.

Foto: Chris Christensen

«Jeg liker hoppende spesielt godt, også det at parken er så lang gir meg mange muligheter. Det er her det hele startet for meg. Parken har gitt meg et godt miljø og en haug med opplevelser»
- Sindre Tveiten.

Hvilke events har dere planlagt kommende sesong?
Det blir Norges beste norgescup i slopestyle her 19. januar. I tillegg jobber vi med et stort arrangement senere i sesongen. Vi har ikke spikret noe enda, men anbefaler å følge med og få dette med seg.

Hva ser dere frem til i år?
Først og fremst å få åpnet parken. Også ser vi frem til fine dager med sol, pudder, en nypreppet park og noen supre arrangement.

Sæter Tischendorf i Hovdenparken. Foto Andreas Fauske

Noen lokale talenter man må se opp for?
Selvfølgelig vår egen Sindre Tveiten, og noen unge helter fra gymnaset. Spesielt Fredrik Kjærby, Kristian Skjømming og Jonas Danielsen.

Har dere noen kontakt/samarbeid med lokal snowboardklubb?
Hovden brettklubb ligger vårt hjerte nært.

Når håper dere på å åpne parken denne sesongen og hvor lenge varer sesongen?
Jeg håper at vi får åpnet hele parken til jul. Det måtte jo vært den beste julepresangen! Og så kjører vi på til 1.mai. Hvis værgudene tillater det holder vi også gjerne åpent godt ut i måneden.

Kristian Skjømming. Foto: Bjørn Jo Jenssen

Praktisk info