Parkguide: Vierli

Les om Vierli sine planer for sesongen.

I Parkguiden går Norsk Tipping og Snowboardforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å vise frem all den fantastiske innsatsen som legges ned for at vi skal ha det mest moro på brett. Artiklene skal være informative, så du vet mest mulig om de ulike parkene du kan besøke i vinter.

LES OGSÅ: Parkguide Gråkallen
LES OGSÅ: Parkguide Geilo
LES OGSÅ: Parkguide Trysil
LES OGSÅ: Parkguide Hemsedal

Denne ukas park er Vierli, og vi har tatt en prat med parksjef Lukas Vesely.

Vierli-parksjef Lukas Vesely deler erfaringer med parkggutta fra Trysil under Norsk Tipping sitt parkbyggerkurs forrige sesong. Foto: Peter Gløersen

Først og fremst: Hvem jobber i parken?
Vi har to shapere denne sesongen, Rene og Knut. De tar seg av daglig hold av hoppene. Jeg er parkbygger og kjører tråkkemaskin. Vi samarbeider også med Clint Butcher og hans Shapecrew. De kommer opp for første bygging og store ombygginger, for å hjelpe oss å gjøre større endringer – og å gjennomføre dem raskere.

«Det blir små kuler og banked-svinger,
så selv de yngste kan ha det moro i parken»

-Lukas Vesely, parksjef Vierli

Hva slags nyheter har dere denne sesongen?
Vi kommer til å åpne en ny «fun slope» i den øvre delen av parken, for de minste shredderne. Det blir små kuler og banked-svinger, så selv de yngste kan ha det moro i parken. Når det gjelder elementene, så har vi fornyet et par ubrukte rails og bokser. Det er et par gamle rails som jeg fikser og gir nytt design. I år blir det en ny shotgun donkey-rail, et par nye rør og bokser. Vi kommer til å ha samme events som i fjor: Norgescup og et par andre små konkurranser gjennom sesongen. Det er mulig vi gjør noe større mot våren, men vi vet ikke hundre prosent ennå.

Alfred Løvgren i parken forrige sesong. Foto: Peter Gløersen

Ser du mot andre parker for inspirasjon. Hvis ja, hvilke?
Vi henter inspirasjon på mange måter. Alle i teamet er ekte snowboardere eller skikjørere og fanatisk opptatt av vinter. Vi bruker sosiale medier og følger med på de gjør i andre parker. Hvert sted er unikt for terrenget og andre utfordringer. Selv her i Norge – se på Gråkallen eller Hemsedal railgarden og sammenlign med Trysil og Oslo Vinterpark. Hvor enn du henter inspirasjon fra kommer det alltid til å være features du blir inspirert av. Vi hører også mye på kjørerne som kommer opp med ideer, og prøver å tilpasse de til parklinjene vi har. Alt i alt handler det om å gjøre folk glade og ha det gøy.

Er lokale kjørere eller klubb involvert i formingen av parken?
Hovedlayouten er det Clint Butcher som står for. Men når det gjelder rails er det mye oss i crewet som kommer opp med ideer. Klubbene fra Hovden og Kongsberg er her ganske ofte, spesielt på starten av sesongen, så vi får tilbakemelding fra dem og.

«Alt i alt handler det om å gjøre folk glade og ha det gøy»

-Lukas Vesely, Parksjef Vierli

Hva var høydepunktet forrige sesong?
Sesongen som helhet var et høydepunkt! Det startet å snø 23. desember og stoppet ikke før midten av februar. Det er lenge siden jeg har fått hodebry over hvor mye snø vi får. Norgescupen i fjor ble bra, og jeg håper vi kan gjøre det enda bedre i år. Det største høydepunktet for min del var nok Parkbyggerkurset Norsk Tipping og Snowboardforbundet holdt i april. Masse parkbyggere møtes, landslaget, Kongsberg-kidsa og bygging med Charles Beckinsale.

Hva er planen for denne sesongen?
Som hvert år skal vi ha norgescup og et par andre events i julen, vinterferien og påske. Vi jobber også med noe mot slutten av sesongen, som jeg nevnte isted, men det er ikke ferdigstilt ennå.

Er det noen lokale talenter vi bør se opp for i fremtiden?
Det er spesielt en familie fra Kongsberg, Halvor Lunn sin familie. De har noen talentfulle kids. Hele familien har snowboardtalent, men jeg tror vi skal følge ekstra med på den lille jenta Aurora. Hun ut av en annen verden i fjor, så lidenskapelig og går stort hver gang hun er i parken. Hun er liksom bare fem eller syv år gammel, og kjører allerede mediumhoppene og boksene. Så med riktig holdning er hun kanskje den neste Silje? Vi krysser fingrene Halvor!

Når åpner dere denne sesong, og hvor lang pleier sesongen å være?
Vi håper å åpne første uka av desember, men det varmegradene gjorde at vi måtte endre planene. Akkurat nå ser det ut som det blir andre eller tredje uke i desember. Vi holder åpent til siste dag av påsken, i april.

Oversiktsbilde av Vierli. Foto: Lukas Vesely

Praktisk Info

Kontakt: Daglig leder Håvard Bjørke (hb@raulandskisenter.no) eller parksjef Lukas Vesely (Veselylucas@gmail.com)

Nett: www.visitrauland.com

Facebook: Vierli Terrengpark

Instagram: #vierliterrengpark

Adresse: Rjukanvegen 1066, Rauland 3864

Heiskortpriser:

1 dag voksen 415,- ungdom 330,-

Helg voksen 775,- ungdom 610,-

Kveldskjøring (onsdag, fredag og lørdag) 240,- voksen ungdom 180,-

Sesongkort voksen 4600,- ungdom 3520,-

Markus Olimstad i hopplinja. Foto: Peter Gløersen

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!