PARKSATSING I UVDAL

Uvdal satser på park med Shapecrew som byggere. Til helgen holder de Norgescup i både slopestyle og big air.

Etter at uvdal gikk all-in på park opplever de nå en stadig flere snowboardere i bakken. Til helgen er det for første gang klart for dobbel Norgescup i parken. Lørdag skal kjørere fra hele landet få leke seg på rails, hopp og buer i slopestyle, søndag er det big air.

Vi tok en prat med den lokale pådriveren for park, Morten Sommer.

Hva er bakgrunnen for at Uvdal velger å satse på park?
Vi i Snørøverne er jo først å fremst veldig glad og takknemlige for Uvdal Skisenter, som lar oss komme med ønsker og innspill som blir hørt. Nå som Shapecrew er rundt med sitt tilbud om å bygge parker så forenkler og forbedrer det hele prosessen rundt parkbygging mye. Det er en nødvendighet i et hvert skisenter som har ønske om å tiltrekke seg gjester, at det er et tilbud for alle. Nå er det omtrent 50/50 twintip og snowboard i parken, noe som er kjempebra. Man skal ikke mange år tilbake for å kunne se at det var ingen snowboardere. Vi er rundt 15 snowboardere på treninger på mandagskveldene, og så får vi bare håpe at flere henger seg på nå som både tilbudet og bredden i parken dekker alt fra blå linje til rød+.

Hvem vil få glede av parken?
Her er alle velkommen, men vi bygger med tanke på at de lokale kjørerne skal ha en park de mestrer og som de kan utvikle seg i. Det vil jo si at vi må sørge for å ha et spenn i elementene våre som går fra blåpark til rød+ park. Forhåpentligvis vil parken både være et omdømmebyggende tiltak for hele bygda, samtidig som det vil dekke behovet til barn og unge med noe utover de vanlige fotball- og langrennstilbudene.

Hvordan har mottakelsen vært?
Mottakelsen har vært utelukkende positiv vil jeg si, det er alltid noen som mener at nye ting er unødvendig eller bortkastet, men det er stort sett sofa-olympiere som har den holdningen.
Bare det å se hvor aktive og gira barna og ungdommene som bruker den er, sier nok om behovet og mottakelsen.

Hva er tilbakemeldingene fra de som har fått kjørt i parken?
I år er parken oppskalert i forhold til i fjor, da vi i fjor stort sett holdt alt på et nivå som krevde mindre ferdigheter fra kjørerne.
I år som det virkelig begynner å se ut som en leken og kreativ park er smilene enda bredere, og den mestringsfølelsen det er når man har pushet litt på sine egne grenser lyser i øynene hos alle som prøver noe så stort for første gang. Samtidig så kan også gamlinger som meg nyte noen sekunder i luften og lande mykt i en bratt landing, da er det gøy å være med!

Hva er planen de neste årene?
Planene våre de neste årene er å holde nivået oppe lokalt, og samtidig etablere Uvdal som et attraktivt alternativ for både park og pudder. Vi vil også prøve å nytte oss til det fulle av pipefresen vi har fått tak i.

Har parken kommet for å bli?
JA! Parken viser seg å være en viktig arena for barn og unge i lokalmiljøet, og for at de som vokser opp her skal ha en god grunn til å etablere seg her igjen når de blir eldre så er tilbudene de har når de er unge veldig viktige.
Det er selvfølgelig kostnader knyttet til å drifte og vedlikeholde park, men med godt lokalt samarbeid mellom skisenter, idrettslag og kommune skal alt ligge til rette for at park i skisenteret er like naturlig som fotballbane på Rødberg.

Mer info og påmelding finner du her!