Red Gerard er olympisk mester!

Stang ut for de norske gutta i slopestyle, men kreativ snowboarding vant i Pyeongchang.

Det var lagt opp til kreativ snowboarding i løypa i Pyeongchang, og 17 år gamle Redmond Gerard utnyttet de alternative elementene til det fulleste. Den unge amerikaneren brukte buene i løypa og leverte et feilfritt run med blant annet switch backside 12, frontside dobbelcork 1080 fra quarterpipen og backside trippelcork 1440. Dermed kopierte han bragden til Sage Kotsenburg, som i Sotsji meget overraskende tok gullet med hjem til USA.
– Jeg kan ikke tro det. Jeg trodde ikke jeg skulle klare å komme til finalen engang. Jeg ble sjokkert da jeg så scoren, sa Red til TVNorge etter konkurransen.

Like overraskende var det ikke at forhåndsfavorittene Max Parrot og Mark McMorris flyte resten av pallen. McMorris ledet lenge konkurransen, men ble dyttet ned av Gerard i siste run. Som siste kjører i finalen landet Parrot sitt run og snek seg mellom de to. Parrot dyttet med sitt run også Ståle Sandbech ut av pallen.

Stang ut for de norske
Forhåpningene var store etter landslaget leverte til de grader i kvalifiseringen, men de norske gutta lykkes dessverre ikke i slopestyle-finalen. Dagen startet på verst tenkelige sett: Mons Røisland ble skadet på trening. Han ble fraktet til sykehus, hvor det heldigvis ble konstatert at han ikke har noen indre skader. Informasjonen vi har til nå tilsier at det handler om en skade i skulder og ribbein.

Mons Røisland ble skadet på trening. Foto:Karl Filip Singdahlsen / Norges idrettsforbund

Forhåndsfavoritt Marcus Kleveland lykkes ikke i vinden som preget løypa i Sør-Korea.
– Dette er jævlig kjipt. Jeg hadde en grei practice og trodde det skulle gå bra i finalen, men det gjorde det ikke. Jeg har tunge følelser nå, jeg hadde sett veldig frem til dette, sa Kleveland til TVNorge etter konkurransen.

Torgeir Bergrem leverte et meget bra run, men falt sistehoppet. Hadde Klæbu-gutten landet sin cab trippelcork 1440 ville han trolig meldt seg inn i medaljestriden.

Ståle Sandbech landet et run med frontside 1440, backside 1260 og cab 1260 og tok ledelsen med 81 poeng. Utover konkurransen ble han dyttet ned til bronseplass, og det så lenge ut til at Sandbech skulle ende opp med medalje.

Marcus Kleveland har en ny sjanse i big air senere i mesterskapet. Foto: Karl Filip Singdahlsen / Norges idrettsforbund

Jentene utsatt
Silje Norendal og resten av verdens beste kvinnelige snowboardere skulle etter planen kjøre kvalifisering etter guttas finale var ferdig. Dessverre ble det ikke noe av. Vinden ble for sterk, og etter flere utsettelser kom beskjeden om at konkurransen utsettes til natt til mandag. Dermed går alle 20 jentene videre til finale, og finalen går med 2 runs istedet for 3.