Røisland tok X Games-bronse!

Mons Røisland stod uten finaleplass etter gårsdagens kvalifisering, i dag lå han an til å vinne hele konkurransen.

– Det var en ubeskrivelig følelse å lande et sånt run i X Games, når jeg i utgangspunktet ikke kvalifiserte meg inn i første runde. Det var rett og slett ikke noe å tape – bare leke, ha det gøy og dra på så hardt man bare kan, sier en fornøyd Mons Røisland.

Og Røisland dro på. Han var førstemann til å kjøre, og ledet dagens slopestyle-konkurranse helt til siste run med 91,33 poeng. Gull-medaljen endte til slutt opp hos canadiske Mark McMorris, mens tredjeplassen gikk til finske Rene Rinnekangas.

– Det er andre gang i slopestyle jeg får bronse, og hele familien er her nok en gang. Det er veldig kult å dele den gleden med dem, se dem i bunn når jeg lander, og se hvor glade alle blir, sier Røisland.

Mons Røisland X Games-finalen. Foto: Process Films

Bare timer før dagens konkurranse fikk 21-åringen fra Høvik omsider plass i finalen, etter at skadede Yuki Kadono og Chris Corning valgte å trekke seg. Røisland var svært skuffet over å ikke ha kvalifisert seg, men når han først fikk stille var det en offensiv Røisland som droppet inn som første kjører.

– Mons viser at han er utrolig stabil om dagen. Han går rett ut fra start og lander det mest tekniske runnet to ganger. Han var uheldig i kvalifiseringen i går, men kom likevel med i finalen og benyttet sjansen til det fulle. Dette er et stort comeback fra OL i fjor, sier landslagssjef Per Iver Grimsrud.

Røisland fikk en god start på sesongen med verdenscupseier i Kreischberg tidligere denne måneden. I dag gjentok han bragden fra 2016, da han tok bronse i sitt første X Games.

Silje Norendal endte opp på en femteplass, etter et uheldig fall i siste run. Foran Silje kom Zoi Sadowski-Synnott på førsteplass og Enni Rukajarvi på tredje.

Se resultatlisten her:

Mons Røislad og Mark McMorris etter finalen i X Games. Foto: Process Films.

Gull i Knukle Huck

Fridtjof Sæter Tischenforf gikk til tops i den nye konkurransen Knuckle Huck. 21-åringen fra hønefoss herjet mot kjørere som Red Gerrard, Rene Rinnekangas og Mons Røisland.

Denne konkurransen er må sies å være skapt for selve kongen av leking på kulen - nemlig Markus Kleveland. Dermed er det ekstra gøy at Fridtjof stepper inn og tar Gullet.

Fridtjof Sæter Tischendorf i Knukle Huck. Foto: Process Films.

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!