Røisland vant!

Mons Røisland tok overlegen seier i årests første verdenscup.

– Det er helt ubeskrivelig! Det var sjukt nervepirrende når jeg tryna på de første to runsa. Man hater jo livet akkurat der og da, og det setter en del press på det siste runnet. Det er veldig gøy å ha det her under beltet allerede nå, så jeg gleder meg til de neste konkurransene, sier Mons.

Hele sju nordmenn stilte til start i helgens verdenscup i Kreischberg, Østerrike. I kvalifiseringen var det kun Mons som kjørte seg videre i herreklassen. 21-åringen slet litt i starten av finalen, men briljerte i siste run.
– Det var veldig bra til å starte med i dag, men så ble det dårligere vær og mer vind utover dagen. Derfor så man en del av kjørerne slite litt i finalen. Det var definitivt vanskelig i dag, men utrolig digg å lande det runnet jeg var gira på, sier Mons.

Andreplassen gikk til Chris Corning, og tredjeplassen til Hiroaki Kunitake. Dette er andre gang Røisland vinner i Kreischberg, og hans tredje verdenscupseier totalt.

Mons Røisland og Silje Norendal. Foto: Process Films/Glenn Pettersen

Silje Norendal kjørte seg også til pallplass, og ente opp med bronse. Det lover svært bra til X Games i Aspen, som går av stabelen i slutten av januar.
– Jeg har veldig troa. Jeg føler at ting begynner å løsne, og at jeg er akkurat i det sjiktet hvor det kan bli skikkelig bra. Det var vanskelige forhold i dag, og litt skummelt å kjøre. Jeg skulle ønske jeg landet alt ordentlig, men det var veldig gøy, sier Silje.

På damesiden var det japanske Onitsuka Miyabi som stakk av med seieren, og Anna Gasser på andreplass.

Silje Norendal i lørdagens finale. Foto: Process Films/Glenn Pettersen

Med dette har det norske landslaget fått en veldig bra start på sesongen. Før jul tok Ståle Sandbech seieren i DewTour, også i denne konkurransen stod Røisland på pallen.
– Det ser veldig lyst ut! Jeg tror det bare blir mer og mer spennende fremover. Når vi får mer tid i park, så vil de bli enda mer solide, sier landslagstrener Stian Sivertzen.

I dag reiser landslaget videre til å Laax for å kjøre ny verdenscup neste helg.

Mons Røisland i lørdagens finale. Foto: Process Films/Glenn Pettersen