Sammenlagtpraten med Rustad og Norendal

Vi har snakket med vinnerne av NM sammenlagt.

– Jeg liker jo å kjøre absolutt alt på snowboard, da er det jævlig kult å få overall-pokalen. Det betyr jo at jeg har gjort en litt bra jobb, sier en ydmyk Markus Rustad

Under banketten lørdag kveld påpekte rekruttlandslagstrener og konfransier, Marius Håker, hvor lite som skulle til for at Markus Rustad skulle vinne overallen for herrene. Rustad måtte ende på en 13. plass eller dårligere i søndagens slopestyle, samtidig som Markus Olimstad måtte vinne. I dette scenarioet hadde overall pokalen gått til Olimstad. Slopestylen ble vunnet av ingen ringere enn Ståle Sandbech, og overall-pokalen for menn gikk dermed til heminggutten og gledesspreder Markus Rustad.

– Jeg har ladet opp til NM ved å bare kjøre street. Så jeg har ikke fått ladet opp så bra, bare gått i trapper. Men vinteren har jo vært bra, og Bad Plans filmen kommer jo til høsten, og det er sykt mange som har blitt med på det prosjektet der, så tror og håper det blir en full part.

Rustad er altså en ekstremt habil railkjører Men har også har store triks på hopp. Han er også den av gutta som går absolutt høyest i pipen.
– Ja, jeg vant pipe NM forrige lørdag, det var dritfett.

Rustad var eneste som satte en dobbelvariant i sitt halfpipe run, noe som ledet hele veien til topps.
– Jeg har satt den dobble crippleren en gang før for to år siden. Når jeg landet andrerunnet mitt i finalen, når pipen var så bra som den var, Så tenkte jeg at nå skal jeg ta Brage (Richenberg). For han blir så sur når han taper, sier Markus med glimt i øyet.

Rustad kan virkelig kjøre buer! Foto: Matias Fosso

Markus satte ikke runnene sine under kvaliken på søndagens slopestyle, og endte til slutt på en 15. plass. Litt skuffende for Heminggutten som hadde gledet seg mest til nettopp slopestylen under NM.
– Parken er helt rå! Andre hoppet «Arne» og størstehoppet «Nighten», som de heter, er jo så bra som de noen gang har vært. Og du får god nok airtime til å gjøre de triksene du vil gjøre. Det var veldig kjipt å ikke lande på frontside dobbel 1080 med nose på sistehoppet. Det er et av favoritttriksene mine å lande, men det er skummelt i lufta. Du ligger jo bare der å holder tak i nosegraben, og vet egentlig ikke helt hva som skjer før du nærmer deg bakken. Jeg har satt det hele uka. Også under big-airen, så det er surt å ikke sette det i slopestylen, sier han.

Rustad vant kvaliken i big-air lørdag, med nevnte frontside 1080 og en switch backside 1260. Men i finalen landet han ikke like bra, og gullet gikk til Olimstad.
– Jeg må også si at Stian (Kleivdal) har kjørt ekstremt habilt under hele NM, så det kan godt hende denne pokalen kunne gått til han, om han hadde stilt opp i pipe også.

Men Rustad er uansett den som har kjørt best Overall under NM og kan dra hjem igjen etter fantastiske dager i Trysil, med en stor vandrepokal, som i fjor ble hjem til Ståle Sandbech.
– Vi har en peis, er det ikke der man pleier å putte sånne pokaler? avslutter Markus Rustad.

Norendal vant alt hun stilte opp i
Silje Norendal vant boardercross, big-air og slopestyle, og det var derfor ingen dramatikk på jentesiden. Hun tok også med seg kongepokal, sammen med Torgeir Bergrem.
– NM har vært kjempegøy, kult med en avslutning med så bra vær og god stemning. Jeg synes jo alltid NM er veldig veldig stas. Det er kult og se både junioerene og yngre junioerene. Jeg er jo mye på reisefot resten av året, så det er kult å komme hjem til norge og se hvor nivået ligger, og ha det gøy med alle andre norske kjørere.

Silje Norendal innfridde til forventningene under NM, og stakk av med alle tre gullene i Trysil.
Foto: Peter Gløersen

– Jeg har kost meg veldig de siste dagene, jeg syns boardercrossen egentlig er veldig gøy. det har jeg ikke gjort på lenge. Og slopestylen i dag med så fint vær var veldig gøy. Så de to har vært morsomst, synes jeg.
– Har du plass til alt metallet du får med deg hjem da?
– Ja, jeg skal nok finne plass til det, svarer hun lurt.

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!