Sandbech og Straume er norgesmestere

Andrea Straume og Ståle Sandbech er norgesmestere i boardercross.

– Det var skikkelig moro, jeg har ikke kjørt boardercross siden NM i Hemsedal for elleve år siden. Da var jeg yngre junior og kom ikke på pallen, så dette er mitt første NM-gull i boardercross, sier Sandbech som nylig ble vant FIS verdensmesterskapet i slopestyle.

Sandbech knivet med Brage Richenberg på toppen av løypa, men fikk en solid luke da det ble en kollisjon mellom de som jaget bak. Dermed kjørte prinsen av Rykkinn inn til gull i ensom majestet.

I tidskvalifiseringen tidligere imidlertid Sandbech på andreplass, bak Stian Sivertzen, som gjorde et aldri så lite comeback i boardercrossløypa. Sandbech ble imidlertid kun slått med 16 hundredeler og så frem til en duell med Sivertzen. Dessverre kjørte Stian ut i en av de innledende heatene.

– Det er så godt å ha Stian tilbake i bakken. Han er den største gledessprederen jeg kjenner. Det er det beste som kunne skjedd. Forhåpentligvis får han klarsignal fra legene og er 100 prosent tilbake neste år. Da skal jeg ta han i NM i boardercross da også, sier Ståle.

Stian Sivertzen kjørte ut i en av de innledende rundene. Foto: Daniel Jacobsen

– Hehe, jeg tror jeg skal ta han da altså, jeg måtte bremse mye i denne løypa fordi det var så krappe svinger og slagete underlaget, så det var ikke helt en løype som passet meg. Men Ståle imponerte i dag. Han har kjørt så mye snowboard i sitt liv at han har en sinnsyk forståelse for snøen, kombinert med en teknikk få andre snowboardere har. Det drar han godt nytte av i boardercross, sier Sivertzen.

Han har fått godkjenning fra legene til å kjøre NM, etter infeksjonsskaden som gjorde at han havnet i koma i fjor. Om han kan satse videre er allikevel fremdeles uklart.

Bergenser vant i pøsregnet
– Det regner veldig mye her nå. Man skulle kanskje tro en bergenser hadde en fordel, men jeg sutret akkurat like mye som de andre på toppen, sier en nå strålende fornøyd Andrea Straume etter å ha vunnet finalen i boardercross på Hovden.

Hun kjørte i en boardercrossløype for første gang fredag, men viste sin brettkontroll, allsidighet og råskap og tok hjem gullet.
– Dette var kjempeskummelt og kjempegøy. Jeg var veldig spent, herregud. Uansett er det bare veldig gøy å være her på NM sammen med så mange snowboardere. Det er ikke noe press og alle har lyst til å ha det gøy, sier hun.

Lørdag fortsetter NM på Hovden med slopestyle for senior, før det hele avsluttes med big air for alle klasser på søndag.

Se fullstendig resultatliste HER

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!