Sandbech vant Dew Tour

Fra sykesengen kunne Marcus Kleveland se Ståle Sandbech og Mons Røisland herje i Dew Tour

– Det er helt sjukt! Jeg hadde ingen forventninger til det her. Det gikk ganske dårlig i starten av uka, og så vet jeg ikke helt hva som skjedde – det bare klaffet, sier en storfornøyd Ståle Sandbech.

Det som startet som en uheldig konkurranse-uke i Colorado, da Marcus Kleveland knuste kneskålen på trening, fikk en positiv avslutning natt til mandag. Ståle Sandbech tok førsteplassen etter en svært spennende konkurranse.

– Nivået var veldig høyt og folk dro skikkelig på. Jeg har aldri sett så bra forhold i Colorado. Det pleier alltid å være litt vind, men nå var det nydelige forhold, sier Sandbech.

Ståle Sandbech. Foto Process Films

Dew Tour er en av sesongens største og mest prestisjetunge konkurranser. Nivået på kjøringen var skyhøyt, med mange store prestasjoner underveis. Sandbech har stått på pallen i denne konkurransen tidligere, men endelig stakk han av med førsteplassen.

Kjørerne legger ikke skjul på at lagkameratens ulykke påvirket dagen.

– Skaden til Marcus la en stor demper på hele eventet, og han hadde jo gjort det veldig bra i denne løypa. Det er utrolig synd at sånt skal skje. Jeg føler veldig med han og håper at ting går bedre og bedre, sier lagkamerat Mons Røisland.

Røisland tok tredjeplassen med svært bra kjøring. 21-åringen sto dermed på pallen for andre år på rad i Dew Tour.
– Det føles veldig bra! Det er i hvert fall kult å dele pallen med Ståle! Det var den beste dagen her forholdsmessig, det det kunne ikke vært en bedre dag, sier Røisland.

Ståle Sandbech og Mons Røisland. Foto: Process Films

Årets format var noe annerledes enn vanlig med først tre runder med hopp, etterfulgt av tre runder med rails.

– Det er helt vilt hva gutta presterer. De lå godt an etter hoppene, men kjørte helt vanvittig på rails. Det har vært en lang dag med snowboardkjøring. De hadde to timer trening i tillegg til tre runs i både hopp- og rail-seksjonen. At de klarer å holde ut og kjøre så bra er bare helt rått, sier landslagstrener Stian Sivertzen.

Konkurransen er en strålende start på sesongen for de norske kjørerne, og det ser lovende ut for X Games som venter på nyåret.

Se resultatlistene her:

Se så mye annet spennende!

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april