Silje vant i Laax!

Silje Norendal på førsteplass og Ståle Sandbech på andre i Laax Open

–  Det var utrolig morsomt å vinne i dag. Hvis det er en konkurranse jeg skulle plukket ut for å vinne, utenom X Games, så er det denne. Det betyr mye, sier en fornøyd Silje.

Norges to mest erfarne snowboardkjørere herjet i dagens verdenscup i Sveits. Silje tok seieren med over en ti poeng mer enn andreplassen. Tjuefemåringen har hatt en veldig god start på sesongen. I forrige uke tok hun også tredjeplass i Østerrike. Dette lover bra til både X Games neste uke og verdensmesterskapet i starten februar.

Silje Norendal i Laax Open. Foto: Process Films / Glenn Pettersen

– Det føles veldig godt å være tilbake. Fjoråret var en ganske tøff sesong, og det virket som mange begynte å miste litt troa på meg. Det var mye snakk om at jeg kanskje skulle slutte med snowboard og gjøre andre ting. Dette er et bevis på at jeg er her fortsatt, og at jeg kommer til å holde på i hvert fall noen år til – jeg synes det er kjempegøy og det er det viktigste, sier Silje.

Silje har tidligere vunnet X Games fire ganger. Dette er imidlertid hennes første verdenscupseier.

Ståle Sandbech etter 2.plassen i Laax Open. Foto: Gaute Haaversen Westhassel

Ståle Sandbech har vært en av de store favorittene gjennom hele uken. Også han har hatt en knallstart på sesongen, med Dew Tour-seier før jul og nå andreplass i Laax Open.
– Jeg er sykt fornøyd! Jeg hadde egentlig lyst til å gjøre et litt annet run, men jeg slet litt med farta på førstehoppet så da måtte jeg steppe ned fra 1440 til 1080.

Les også: Sandbech vant Dew Tour

Laax Open er et av de store høydepunktene i sesongen, der bare de beste i verden deltar. Hele sju norske utøvere stilte til start, men etter semifinalen var det kun Norendal og Sandbech som gikk videre.

Nå reiser begge videre til Aspen for å delta i X Games, med stor selvtillit og håp om nye medaljer der.

Silje Norendal på pallen etter seier i Laax Open. Foto: Gaute Haaversen Westhassel