Sivertzen legger opp

Stian Sivertzen (28) satser ikke mot OL-comeback, etter råd fra legene.

Etter å ha vært Norges beste mannlige boardercrosskjører i over ti år, legger Stian Sivertzen i dag opp som profesjonell snowboardkjører.
– Det har vært mye tanker i det siste. Jeg satt meg ned med tre leger, Olympiatoppen og Snowboardforbundet. Vi diskuterte og fant ut at det var mest fornuftig å legge opp, på bakgrunn av tilbakemeldingen fra legene, sier Stian.

Avgjørelsen skyldes infeksjonen som gjorde at han havnet i koma i januar 2016. Halvannet år senere går Stian fremdeles på antibiotika. Til tross for det kjørte han snowboard hele forrige vinter med mål om OL i Pyeongchang.
– Drivkraften jeg hadde for å komme tilbake var veldig sterk. Jeg har klart det før, sier kongsberggutten som i 2009 også havnet i koma etter en skade, og måtte lære seg å gå på nytt gjennom opptrening på Sunnaas sykehus.

I løpet av karrieren ble Sivertzen juniorverdensmester og tok en rekke seire og pallplasser i verdenscup.
– Det største høydepunktet i karrieren min var comebacket da jeg vant verdenscup igjen i 2012. Mange trodde ikke jeg kom til å klare å komme tilbake på det nivået. Selv om jeg absolutt skulle ønske at jeg kunne komme tilbake igjen nå, så er jeg fornøyd med det jeg har oppnådd, sier Stian.

Han er veldig takknemlig for familie og venner, som har respektert at han ønsket å satse på nok et comeback.
– Men de ble selvfølgelig veldig glad da jeg bestemte meg for å legge opp. Jeg er idrettsutøver og egoistisk, og har sikkert «pushet» det litt langt noen ganger.

Helene Olafsen har reist store deler av karrieren sammen med Sivertzen, og var i samme situasjon som Stian da hun la opp for ett år siden.
– Jeg vet hvor lyst han hadde til å fortsette, og jeg så hvor god han ble på snowboard bare i vinter. Jeg vet han hadde vært i verdenstoppen – og hvor mye det hadde betydd for han å gjøre comeback. Så jeg vil ikke si jeg er glad for at han legger opp, men jeg er lettet. Jeg har nesten mistet min beste venn tre ganger. Det holder det, sier Helene.

Selv om Stian legger opp, har han ingen planer om å slutte å kjøre snowboard.
– Det positive er at jeg får kjøre snowboard. Jeg skal kjøre masse snowboard til vinteren; Filme, ta bilder og jobbe med Snowboardforbundet fremover. Jeg skal leke og ha det gøy, og konkurrere på et lavere nivå uten samme risiko. Rett og slett kjøre snowboard. Det er det vi alle elsker.

Nettopp snowboardglede er det Olafsen trekker frem som Sivertzens fremste styrke.
– Alle vet hvor god han er på snowboard, men han har en unik evne til å spre glede i bakken. Han er god til å ta vare på de yngre kjørerne. Det handler om lekenhet, og å få alle til å føle seg inkludert. Stian er snowboardglede! sier Helene.

I tillegg til å være en ressursperson for Snowboardforbundet, kommer Stian til å bruke tiden fremover på å reise rundt og holde foredrag.
– Hensikten er å dele den bagasjen jeg har med meg, og hjelpe andre videre. Jeg skal dele mine kunnskaper og erfaringer for å bygge opp andres motivasjon og vilje til å utvikle seg.

Som ikke det var nok blir Stian å se på tv-skjermen fremover. Allerede på fredag er han aktuell med Camp Senkveld.

Vi legger ved noen bilder fra Stians mange turer med Snowboardforbundet.

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!