- Skal aldri mer kaste snus fra stolheisen!

Surferne har gjort det i flere år under strandryddedagen, og nå er også snowboarderne i gang: Forrige uke ble første parkryddedag arrangert i Oslo Vinterpark.

Over 25 snowboardere møtte opp da vi inviterte alle snowboardere i Oslo til å være med på den første parkryddedagen. Planen er at klubber over hele landet skal inviteres med til å rydde sitt lokale anlegg neste år, og at dette skal bli en god tradisjon der man både rydder opp og skaper gode holdninger og bevissthet rundt miljøproblematikken. Ikke bare påvirker hobbyen vår miljøet ved at snø må produseres, heisene må driftes og at tråkkemaskinene kjøres utallige timer, men i tillegg ligger det igjen en haug med søppel når snøen smelter. Siden de fleste av oss ikke vil være foruten parkkjøringen tok vi derfor tak i den biten som er lettest å endre: nemlig all søppelet som ligger igjen!

– Vi som er så avhengige av vinteren ønsker jo å bevare miljøet, så vi kan benytte naturen så mye som mulig. Derfor ønsker vi å hjelpe til med blant annet å plukke søppel, kildesortere og rydde opp etter oss på enhver plass vi er, sier Stian Sivertzen, som var en av deltakerne på parkryddedagen.

Foto: Brettforbundet

Før søppelplukkingen satte igang samlet alle seg for litt hyggelig grilling og sosialisering. Ekstra gøy var det å se at både de lokale kidsa og de litt eldre landslagskjørerne møtte opp og ønsket å bidra for å forbedre miljøet. Alle fikk utdelt sekker, og samlet sammen store mengder søppel som til slutt ble kildesortert i plast, papir, pant, metall og restavfall.

Det har sjelden vært så god stemning blant en haug med søppel før, og flere fikk seg også en vekker da de så hvor mye søppel som lå igjen under heisen. Dette var også litt av målet for dagen, at det skulle være holdningsskapende i tillegg til at parken ble ryddet. Dette målet ble trolig oppfylt, da det blant annet ble avgitt løfter om å aldri mer kaste snus fra heisen.

Len Roald Jørgensen. Foto: Brettforbundet.

Plast Norge samarbeidspartner på prosjektet

– Plast Norge er en frivillig miljøvernorganisasjon som jeg startet for et par år siden. Plast Norge startet jeg for å kunne spre et budskap og et engasjement blant folk i Norge om at hvem som helst kan ta i et tak. Alle kan rydde, plukke søppel og ta noen bærekraftige løsninger og alternativer – tenke bærekraftig og ta vare på planeten vår. Hvem som helst kan være med – det er ikke noe hokus pokus, sier Christopher S. Hauga fra Plast Norge.

Isak Ulstein, Stian Kleivdal og grunnleggeren av Plast Norge, Christopher S. Hauga.
Foto: Brettforbundet

Plast Norge fokuserer i sosiale medier på plastproblematikken, og oppfordrer alle til å rydde opp etter både seg selv og andre. De ble derfor en naturlig samarbeidspartner til den store parkryddedagen.

– Jeg tror potensialet i samarbeidet er at vi kan få til store fine arrangementer sammen, hvor vi kan samle flere og flere folk og snowboardkjørere. Sammen kan vi skape større ryddeaksjoner og arrangementer rundt omkring i anleggene i Norge, og skape en god holdning rundt det å ikke kaste søppel i bakken, sier Christopher.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024