Sølv til Silje Norendal i VM

VM-finalen i slopestyle ble i dag avlyst på grunn av sterk vind. Resultatene fra gårsdagens semifinale ble derfor stående, og Norendal tok en sterk sølvmedalje.

– Jeg er veldig fornøyd med å komme på andreplass i dag! Jeg visste at forholdene kunne bli vanskelige og at resultatet fra i går kunne bli stående. Målet mitt i går var derfor å kjøre et finalerun og å bli topp tre - det klarte jeg, sier Norendal.

Gullmedaljen i dameklassen gikk til Zoi Sadowski-Synnott fra New Zealand, og bronsen til amerikanske Jamie Anderson.

Silje bedre enn noensinne
Til tross for dagens avlysning viser Silje hvilken form hun er i. Årelang erfaring med konkurranser kom også godt med da taktikken for gårsdagens semifinale ble valgt.

– Det er absolutt bra å ha erfaring når det er litt vanskelige forhold. Men jeg har også lyst til å pushe meg, jeg har noen nye triks som jeg har lyst til å få fram i konkurranse snart. Derfor var det synd at vi ikke fikk kjørt i dag, sier Norendal.

Landslagssjef Per Iver Grimsrud er imponert over kongsbergjenta, som igjen viser at hun er å regne med etter mye stang ut i fjorårets OL-sesong.

– Silje er en smart konkurransekjører, men også utrolig stabil om dagen. Hun er så god på triksene sine at hun kan gjøre dem under alle mulige slags forhold nå og holdt derfor ikke tilbake. At hun får sølv her er så fortjent, sier Grimsrud.

To kansellerte finaler
Det ble et redusert VM for de norske snowboarderne. Tirsdagens finale i big air ble avlyst på grunn av dårlig værforhold. Flere av de norske gutta kom seg heller ikke videre fra gårsdagens kvalik, deriblant Ståle Sandbech, som slo seg og valgte å stå over siste run i kvaliken. Grimsrud er derfor svært glad for VM-medaljen til Silje.

– Først og fremst er jeg glad på Siljes vegne. Vi har alltid hatt trua på henne, og hun er en seig jævel, men sølvmedaljen redder også VM for vår del. Vi hadde et mål om flere medaljer på både kvinne- og herresiden, men den sjansen fikk vi ikke, sier Grimsrud.

Røisland mistet sjansen til medalje
Mons Røisland har hatt sin beste sesong så langt i karrieren med bronse i X Games og en seier og en tredjeplass i verdenscupen. Med dagens kansellering ble resultatene fra gårsdagens kvalik og semifinale stående. Han endte derfor på en 7. plass og mistet sjansen til å ta sin første VM-medalje.

– Kanselleringen var veldig kjip for min del, fordi jeg ikke fikk satt mitt beste run og vist meg på mitt beste. Men sånn er det, man kan ikke styre været. Og beslutningen om å kansellere var helt riktig. Det var altfor mye vind til å kjøre, sier Røisland.

I herreklassen var det amerikanske Chris Corning som stakk av med gullmedaljen. Sølvet gikk til canadiske Mark McMorris og bronsen til amerikanske Judd Henkes.

Nå skal gjengen tilbake til Oslo og kjøre det nye hoppet i Oslo Vinterpark før de reiser tilbake til USA for å kjøre US Open.

RESULTAT KVINNER SLOPESTYLE
Gull: Zoi Sadowski Synnott (NZL)       91.75
Sølv: Silje Norendal                           88.75
Bronse: Jamie Anderson                     87.25

RESULTAT HERRER SLOPESTYLE
Gull: Chris Corning (USA)                  93.25
Sølv: Mark McMorris                          93.00
Bronse: Judd Henkes (USA)               90.50
7. plass: Mons Røisland (NOR)            83.75

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!