Ståle om slopestyle-kvalifiseringen

Ståle forteller om noen dramatiske sekunder under slopestylekvalifiseringen, når han måtte legge om hele planen for runet sitt.

Hvordan var kvalifiseringen?
Det var tøft og kamp om farta. Det var mye bedre fart i dag, så det gikk greit. Alle kjørte bra runs. Jeg krøllet det litt til på førsterunet og andrerunet ble ikke helt som planlagt. Jeg måtte bytte om på litt hopp underveis på grunn av plasseringen min i løypa. Det ble en jobb i hodet på de få sekundene man har mellom hoppene. Jeg er fornøyd. Det var målet å komme til finalen. Det har ikke vært den beste sesongen min – det har vært den dårligste på veldig lenge, så det er deilig å komme til finalen i Norge. Jeg har hatt en forbannelse over konkurranser i Norge. Det er der jeg har gjort det dårligst av alt.

Så du er litt lettet?
Ja, etter førsterunet ble jeg lettet. Jeg vil ikke være han som klager på poengsummen, for jeg datt av tidlig på den railen, men trodde jeg skulle få bedre. Det hadde ikke holdt uansett, men jeg fikk lurt meg inn på slutten. Markus fikk også lurt seg inn på slutten. Torgeir og Mons og alle de andre gutta. Det er klassisk nordmenn å bare heie på nordmenn, vi kan ikke det. Det er musestille når de andre kjører.

Men det er litt stas med fire norske i finalen?
Ja, selvfølgelig. Endelig har vi flere enn kanadierne. Vi pleide å ha flest, og nå er det på vei i riktig retning igjen.

Hva tenker du om finalen?
Det blir spennende, det blir å gå inn i tenkeboksen og finne ut hva som kan bli det beste i hodet. Man må trene mest i hodet fordi vi ikke har så mye trening igjen før finalen. Det er underverker man kan gjøre oppe i hodet.

Nå skal du bare slippe deg løs i finalen?
Ja, det er ikke noe vits i å prøve å få femte eller fjerdeplass. Egentlig ikke bronse eller sølv heller.

Foto: Gaute Haaversen-Westhassel