Stor norsk dag i Kina

Bergrem og Sandbech på pallen i Banana Open.

– Dette var gøy! Det var ganske «sketchy» i starten, men løypa ble bedre til finaledagen. Deilig å kjøre på fjellet i frisk luft etter mange stilashoppkonkurranser, sier Torgeir Bergrem etter å ha tatt tredjeplass i Banana Open i Kina.

Dette var Bergrems andre pallplass på en uke, etter tredjeplass i Air & Style Beijing. Trønderen er med andre ord på vei til å levere en god søknad til OL-plass.

Det samme gjelder for Ståle Sandbech, som ikke lykkes i Beijing forrige helg.
– Veldig kult at Ståle fikk revansj! Han var veldig skuffa etter det ikke gikk veien i Beijing, så dette hjelper nok. Han hører hjemme på pallen og kjører alltid for å vinne. Da er det en fin motivasjonsboost med pallplass i Kina nå, sier landslagssjef Per Iver Grimsrud.

Sandbech var gjennom alvorlige kneeoperasjoner på starten av forrige sesong, men har kjempet seg tilbake.
– Han beviste forrige sesong, med sølv i X Games i Hafjell og gull i VM at han har noe å gjøre helt i toppen, selv etter de skadene han har hatt. Han er absolutt en kandidat for det som skal skje i Sør-Korea senere i år, sier Grimsrud.

– En av verdens største idrettsutøvere
De to kompisene Bergrem og Sandbech dominerte kvalifisering og semifinalene, men i finalen snek Mark McMorris seg forbi. Kanadieren vant dermed sin andre konkurranse på rad, etter å ha vunnet forrige helg i Beijing. Superstjernen pådro seg brudd i kjeven og venstre arm, sprukket milt, bekkbrudd, ribbeinsbrudd og punkterte venstre lunge på tampen av forrige sesong. Han har dermed gjennomført et perfekt comeback fra en alvorlig skade og seiler opp som en av favorittene for OL.
– Mark er et konkurransemenneske uten like. Når man ser hva han gjør i Kina rett fra skade må man bare ta av seg hatten. Samtidig er det ikke overraskende. Han er en av verdens største idrettsutøvere. Måten han takler motgang på er unik, sier Grimsrud

– Hvordan skal dere ta han da?
Si det, det er mulig. Vi må bare kjøre bedre enn han på snowboard

Mens Bergrem og Sandbech har konkurrert i Kina, er resten av snowboardlandslaget i Tyskland for å kjøre big air i Mönchengladbach lørdag ettermiddag.
– Vi har høye forventninger til den konkurransen. Kleveland er veldig god på sånne stilashopp. Mons Røisland og Markus Olimstad er avhengig av gode resultater til sin OL-søknad. De er gode kandidater og har alle forutsetninger for å gjøre det bra, så vi krysser fingrene, sier landslagssjef Grimsrud.

Finalen fra Mönchengladbach sendes fra 17:50 på Eurosport Player

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!