Tischendorf imponerte på hjemmebane

Med sekken full av godteri og stereoanlegg vant Fridtjof i sin første konkurranse etter skade. Nå venter US Open denne uka.

Fridtjof Sæther Tischendorf vant norgescupen i Ringkollen på lørdag. Dette var Hønefoss-guttens første konkurranse etter skaden han pådro seg i sommer.
– Det var sykt digg og veldig godt å kjenne at kroppen fungerer, sier han.

Runet til Tischendorf bestod av 5050 backside 360 på første railen, gap til frontside boardslide på den andre railen. Så gjorde han frontside 720, backside dobbelcork 10 (!) og dobbel backflip på hoppene. Med det gjorde utnyttet han sin egen lokalpark til det fulle, og tok førsteplassen foran rekruttlandslagskjører Matias Eckhoff og Sindre Tveiten, som vant forrige slopestyle-norgescup på Vierli.

– Fridtjof kjørte ganske annerledes enn alle de andre. Backside dobbelcork 1080 på det hoppet er egentlig ikke mulig, men han er der i fra og kjenner hoppene. Det var ingen som hoppet over hippen i bunn heller, men Sindre Tveiten fulgte jo etter og gjorde dobbel frontflip, sier junorlandslagstrener Marius Håker.

Han mener det er bra at rekruttene deltar på norgescup.
– De trekker nivået opp blant de andre kjørerne, men blir også pushet av kidsa. Det er artig å se hvordan de pusher hverandre når de møtes, sier Håker.

Følte seg som en konge
– Jeg synes løypa var bra. Jeg har fått kjørt lite på Ringkollen denne sesongen, dette var første dagen jeg har hoppet på hoppene. Jeg kjenner igjen den gode gamle Ringkollen-sjarmen. Det er det jeg liker med å være her. Det er den beste følelsen å gjøre det bra på hjemmebane. Alltid kult å prestere her. Man får litt ekstra oppmerksomhet og føler seg litt konge. Det hjelper på selvtilliten, sier Tischendorf.

Fridtjof deltok ikke på konkurransen søndag, da Sindre Tveiten gikk til topps, fordi han reiste til Vail for å kjøre US Open. Det blir hans første internasjonale konkurranse denne sesongen.
– Hvor bra det kommer til å gå er vanskelig å si. Jeg ser det er mange gode kjørere som har trent mot OL og sikkert er revansjesugne etter det ikke gikk som de ville der. Så det blir nok veldig høyt nivå. Jeg skal bare kose meg og håpe at jeg lander på beina. Det er det som er målet mitt.

Eilertsen vant – nå venter world cup
Hanne Eilertsen har markert seg i norgescup denne sesongen og vunnet både på Vierli og boardercross i Kongsberg. På Ringkollen vant hun begge konkurransedagene.
– Hanne er dritgod. Hun er stabil når det er store hopp og vanskelig å vite farten. Hun har mye erfaring og kan triksene sine. Hun var absolutt best. Nå blir det spennende å ha henne med til world cup i Seiser Alm i neste uke, sier Håker.

Sindre Tveiten gikk stort og vant søndagens konkurranse. Foto: Matias Fosso

Også i junior og yngre junior-klassene så juniorlandslagtreneren mye bra kjøring som lover godt for den kommende generasjonen i snowboard-Norge.

Til helgen fortsetter norgescupen med slopestyle i Mo i Rana, før NM starter uka etter. Vi gleder oss til fortsettelsen av sesongen her hjemme.

Se resultatliste fra lørdag HER
Se resultatliste fra søndag HER