Vil samarbeide i ett forbund

Brettsportene er sammen en global ungdomsbevegelse og har samme opphav, men har til nå ikke samarbeidet om organisering. Nå vil skaterne og snowboarderne i Norge samarbeide i ett felles forbund. Målet er å ivareta sportenes egenart i møte med OL og økende kommersiell interesse, lære av hverandre og skape enda mer aktivitet for alle brettkjørere.

Styret i Snowboardforbundet har bestemt at samarbeid og sammenslåing med NORB skal behandles på forbundets årsmøte 17. juni. Opptak av skateboard i NIF ønskes løst ved at skateboard tas opp som en gren i Snowboardforbundet, og ved at Snowboardforbundet og NORB inngår en samarbeidsavtale som lar NORB fortsette som en egen organisasjon.

NORB på sin side har et enstemmig vedtak fra sitt ekstraordinære landsmøte hvor klubbene gir styret mandat til ”å starte og eventuelt fullføre prosessen, med å organisere skateboard inn i norsk idrett, med mål om å etterstrebe best mulig organisasjonsmodell for skating i Norge”. Som grunnlag for det vedtatte til NORB mandatet er det gitt føringer som “At skating, som personlig aktivitet, ikke skal institusjonaliseres, men formidle en grunnholdning om at skating skal kunne utføres “overalt, alltid, for alle”

Les mer i saksdokumentene til årsmøtet

Kontroll over egen sport
Arrangørene av De olympiske og Paralympiske leker i Tokyo i 2020 og Den internasjonale olympiske komite (IOC) har bestemt at skateboard innføres som OL-gren i 2020. Det fremtvinger en organisering, og er av grunnene til ønske om samarbeid på tvers av brettsportene.

-  I vurderingen av hvor skating som kultur, kunst, sport og idrett passer best, har Norsk Organisasjon for Rullebrett (NORB) landet på å søke et samarbeid med Snowboardforbundet. Vi er opptatt av at skating, som personlig aktivitet, ikke skal institusjonaliseres, men skal kunne utføres overalt, alltid, for alle. Samme holdning til sporten finnes vi hos våre venner snowboarderne, sier president i NORB Per-Olav Hetland.

Deltagelse i Tokyo-OL for norske skatere som måtte ønske det forutsetter medlemskap i Norges idrettsforbund og Olympiske og paralympiske komite (NIF). Det sikres gjennom et samarbeid med Snowboardforbundet, som har vært et eget særforbund siden 1997.

Samme røtter
De første skaterne var surfere, og de første snowboardere var surfere og skatere som tok med brettene sine til fjells.
- Vi både hører og kjører sammen. I Snowboardforbundet har vi derfor lengre tid vurdert et samarbeid med skaterne og andre brettsporter. Samtidig er det avgjørende for oss at ønske om samarbeid nå også kommer fra skaterne selv, sier president i Norges Snowboardforbund, Ola Keul.

- Jeg tror snowboardere kjenner seg igjen i de utfordringene NORB og det norske skateboardmiljøet står ovenfor. Snowboard som OL-gren ble opprinnelig fremtvunget en organisering utenfor snowboardernes kontroll. Det er, slik Snowboardforbundet ser det, viktig at skaterne selv forsøker å ta kontroll over egen sport ved å organisere seg. For om ikke skaterne selv gjør det, vil andre gjøre det, sier Ola Keul.

Aktivitet for alle
For tiden er det mye politisk oppmerksomhet rundt egenorganisert aktivitet, og både snowboard og skateboard blir brukt som eksempler.
- NORB og Snowboardforbundet har også det til felles at vi alltid har jobbet for midler til aktivitet for alle brettkjørere, både med og uten medlemskort. Som de lave medlemstallene våre viser, er vi mer opptatt av aktivitet enn av organisering. Slik skal det fortsatt være, og samarbeid med snowboarderne gjør vi at står sterkere også i arbeidet for brettkjøreren i gata, sier president i NORB, Per-Olav Hetland.

Norges idrettsforbund og Olympiske og paralympiske komite (NIF) bidrar med finansiering og faglig støtte i arbeidet med å etablere samarbeidet mellom NORB og NSBF.

Hermann Stene bs noseblunt fra Larvik Open. Foto: Peter Gløersen

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch