Nyheter



PARKGUIDE: Trysil

PARKGUIDE: Trysil

Skrevet av Peter Gløersen, 12. Nov, 2018

Trysil er kjent som en av Norges beste parker, med linjer for alle nivåer.

I Parkguiden går Norsk Tipping og Snowboardforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å vise frem all den fantastiske innsatsen som legges ned for at vi skal ha det mest moro på brett. Artiklene skal være informative, så du vet mest mulig om de ulike parkene du kan besøke i vinter.

LES OGSÅ:
Parkguide Gråkallen 
LES OGSÅ:
 Parkguide Geilo


Denne ukas park er Trysilparken, en av landets største og beste parker. Gutta som bygger, Øyvind Sjøli og Odd Roar Solerød har jobbet der siden 2012 og svarer på spørsmålene under.


Odd Roar Solerød og Øyvind Sjøli har stått bak Trysilparken de siste årene. 


Først, hvem jobber i parken?

ParkSjef:
Øyvind Sjøli startet sesongen 2012-2013 og har hovedansvaret for at alt er på stell i alle de forskjellige parkene vi har rundt om i anlegget. Øyvind er med hele byggeperioden enten i tråkkemaskin, gravemaskin eller med shapespade. Når byggingen er ferdig er Øyvind og finne i parkene på dagtid, der han holder ting på stell med shapespaden. Han er også fungerende ski-patrulje, så om uhellet skulle være ute er han raskt på plass.  Øyvind jobber i fjellet hele året, så når snøen er borte sørger han for at vedlikehold av rails og snøanlegg blir gjort slik at vi raskt er klare når snøen først detter.

Håndshape:
Nicolai Ekeli startet å jobbe i Trysil sesongen 2017-2018. I tillegg til Øyvind har vi også Nicolai i parken på dagtid. I tillegg til å ta seg av shape og merking i parken, er han også fungerende ski-patrulje. Nicolai er også med store deler av byggeperioden, og ombygginger vi gjør i gjennom sesongen. Han har også begynt litt med opplæring på maskin og hjelper når det trengs.

Maskinførere:
Odd Roar Solerød startet å jobbe i Trysil sesongen 2012-2013 sammen med Øyvind. Odd Roar har ansvar for store deler av planleggingen og designet av parken. Når byggeperioden er ferdig kjører han på skift med de andre maskinførerne og sørger for at parken er klar for en ny dag. Når han ikke sitter i tråkkemaskinen er han stort sett å finne på et snowboard i parken.

Håkan Sandbakk har vært med på laget siden 2014-2015 sesongen, og har siden den gang blitt en habil maskinfører. Håkan er med på deler av byggeperioden og kjører på skift med de andre maskinførerne resten av sesongen.

Kenneth Nygård er ny på laget i år, men vi er sikre på at han har mye bra og bidra med. Han har hatt litt erfaring med tråkkemaskiner tidligere, i tillegg til at han har bidratt mye på Folgefonna og Kvitfjell tidligere. Med litt mer opplæring på maskin blir nok Kenneth en god person og ha med seg videre i vinter.



Toppseksjonen til høyre, boardercrossløypa til venstre. 

Hva er nyhetene fra parken i år?
Nyhetene i år blir at vi kommer til å gjøre noen større endringer på det øverste partiet i parken, altså fra der man går av stolheisen Knetta og ned til der Henget begynner.
Vi har hatt god suksess med trippel-linen på toppen, men føler nå at det er på tide å prøve noe nytt. Istedenfor kommer vi til å legge to mellom-store hopp på høyre siden, litt lenger ned i forhold til de gamle. På venstresiden skal vi prøve å få til tre mindre hopp. Nå som vi har med Kenneth Nygård på laget håper vi også at vi får til litt mer kreative setups med railsa!

Hva tenker dere på når dere bygger parken?
Vi prøver å utnytte det terrenget vi har på best mulig måte. Tidvis kan det være vanskelig når vi har mye sidehelling og et terreng som enten er litt for bratt eller litt for flatt. Da går det med litt ekstra snø for å prøve å kompensere for dette. Ellers så streber vi alltid etter å få en god flyt i linjene vi setter opp. På den måten får kjørerne en bedre opplevelse, det blir mindre slitasje gjennom dagen, og vedlikeholdet blir lettere. Vi er også opptatt av at kjørerne skal ha flere valg nedover i parken, i den grad terrenget tillater det.
Sikkerhet er også noe vi tenker mye på. Det skal være enkelt for de som bruker parken å beregne farten både før og mellom elementene.

Ser dere noen inspirasjon fra andre parker?
Det er alltid inspirasjon og hente fra andre parker, spesielt nå som det begynner å bli så mange gode parker rundt om i landet. Det er også mye inspirasjon å hente fra parker fra utlandet, men det er jo også viktig at vi gjør ting på vår egen måte. Hadde alle parker vært like hadde det nok blitt kjedelig.


Ståle Sandbech hadde kidskonkurranse i Trysil-pipen i påsken. Foto: Ola Matsson


Er det noe involvering av lokale kjørere?
Vi har et veldig godt samarbeid med idrettslinja på Trysil videregående skole. Elevene der bruker parken nesten daglig, da er det fint å kunne snakke med dem om hva som funker og ikke funker. I tillegg er Øyvind og Nicolai tilstede i parkene på dagtid og snakker med andre kjørere som bruker parken. Konstruktiv tilbakemelding er veldig fint å ta med seg når man skal begynne på preppe jobben på kvelden, da vet man om det er noe spesielt som må rettes opp i.

Hva var høydepunktet i fjor?
Snowboard-NM var nok det største høydepunktet sesongen som var. Det er utrolig kult å få samla så mange gode kjørere samtidig og se dem bruke parken på alle mulige vis. Vi hadde også besøk av både NTG og noen av junior landslagskjørere tidligere på sesongen, det er jo også utrolig gøy. På høsten fikk vi også gjort litt med terrenget så vi fikk flyttet minipipen til en litt bedre plass, og jeg synes at det også ble et lite høydepunkt!


Hvilke events har dere planlagt kommende sesong?
Vi er heldige som får holde arena for Snowboard NM i snowboard-cross, slopestyle og big air i år igjen. Det er utrolig stas. Freeski har også valgt å holde en norgescup i big air hos oss. I tillegg kommer det til å bli en rekke lavterskel-events i blåparken gjennom vinteren.

Gjør dere endringer i parken i løpet av sesongen?
Vi har to dager i uken hvor vi har noen ekstra timer å jobbe på i parken. Disse dagene blir enten brukt til å gjøre ombygginger eller å ta en større jobb med de eksisterende elementene. Været spiller en stor rolle på hvor mye vi får bygd om i løpet av vinteren. Kommer det mye snø jevnt over hele sesongen slik som i fjor, så er det ganske mye jobb bare med å vedlikeholde det som er på plass. Vi prøver uansett å få gjort noen endringer med å bytte ut noen rails og lignende.

Hva ser dere frem i mot i år?
I år er det bare å håpe på at vi får en like fantastisk sesong som i fjor. Men vi ser veldig frem mot å komme igang med byggingen. Påsken er sent i år, så vi får en lang sesong. Så ser vi jo frem mot å se både nye og gamle ansikter i parken!

Noen lokale talenter man må se opp for?
Tja, vi har en del unge skikjørere som viser gode takter. Så får vi håpe at det dukker opp noen nye snowboardere også. Det er litt skrint akkurat nå.

Har dere noen kontakt/samarbeid med lokal snowboardklubb?
I Trysil er snowboard en del av Trysilgutten, og i tillegg går det noen på idrettslinja på videregående. Disse har vi kontakt med.

Når håper dere på å åpne parken denne sesongen og hvor lenge varer sesongen?
Så fort den første stolheisen åpner pleier vi å ha et par elementer klare nederst i Løype 15.
Vi prøver også å få skrapt sammen nok snø til et lite hopp. Neste prioritering er å få opp to hopp ved siden av Knetthoppet, så bygger vi bare på ettersom vi får snø. Vi har en del snøkanoner som går på automatikk og starter opp så fort temperaturene tillater det. På den måten kommer vi i gang så fort som mulig. Vi har alltid et mål om å ha parken åpen fra toppen og ned til jul, og sesongen i år varer til og med siste helgen i april.



Mats Hofgaard. Foto: Ola Matsson 

 

Praktisk info

Kontaktinfo: trysil@skistar.com

Hvor ligger det:Trysil ligger i Hedmark fylke. Fra Oslo følger man skilt E6 mot Trondheim. Kjør ca 108 km og ta til høyre ved skilt Elverum/Trysil. Kjør ca 25 km fram til riksvei 25 og sving til høyre mot Elverum. Fortsett rett frem i rundkjøringen i Elverum, gjennom veitunnel under sentrum, videre mot Trysil ca 67 km.

Heiskortpris: 495,- for dagskort

Transport til anlegget: Daglig ekspressbuss fra Oslo